Boganmeldelse

Lina Bengtsdotters debutkrimi er konventionel, men lovende på det psykologiske plan.

Den svenske forfatter og gymnasielærer Lina Bengtsdotter underviser i svensk og psykologi, er opvokset i den lille by Gullspång og bor i dag i Stockholm med sine tre døtre. "Annabelle" er hendes debutroman, men bygget over den sædvanlige "Twin Peak"-læst: Den, hvor en unge pige (gådefulde, intelligente Annabelle) en mørk og stormfuld nat forsvinder sporløst fra en drukfest i den lille udkantsby (Gullspång mellem Västergötland og Värmland), hvis indbyggere derefter dissekeres af den opdukkende opdager (stockholmerkriminalinspektør Charlene, selv født i og flygtet fra Gullspång for længe siden).

Lyst til mere

Gammel læst, ja - men med et professionelt psykologisk greb om persontegningen, så de involverede hovedpersoner, især inspektør Charlene, kaldet Charlie, bliver et bekendtskab, man har lyst til at læse mere om. Hendes forhold til barndomsbyen er mere end anspændt, og efterhånden som historien om flippermor Betty rulles op, forstår man bedre og bedre, hvorfor det er nødvendigt for Charlie hele tiden at bedøve sig for at holde hverdagen ud og være i stand til at finde andre end sig selv. "Annabelle" er blevet årets bedste krimi 2017 i Sverige, men den ville aldrig få en pris, hvis den stillede op til den nystiftede britiske litteraturpris for bøger i spændingsgenren. Denne pris kræver nemlig, at "ingen kvinde bliver slået, forfulgt, seksuelt udnyttet, voldtaget eller myrdet." De er nu også altid så rabiate, de englændere. Jeg hælder stadig til vores helt egen nordic noir. "Annabelle" og vores dysfunktionelle kvindelige detektiv kan sagtens holde fanen højt. Når bare de bliver beskrevet, som Lina Bengtsdotter gør det.

Krimi: Lina Bengtsdotter: "Annabelle"

Oversat af Louise Ardenfelt Ravnild, 315 sider, People's Press

  • fyens.dk