Krigsromantik og solid komik


Krigsromantik og solid komik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

NYBORGVOLD: "South Pacific" løber knap så let over scenen som tidligere forestillinger
Set med nutidige øjne er krigsromancen "South Pacific" en åbenlyst naiv skildring af livet i en militær forlægning. Hverken skræmmende, foruroligende eller for alvor med et budskab på hjerte, men først og sidst en feel- good musical med små svirp af politisk korrekthed.

Den purunge sygeplejerske Nellie fra Little Rock er udstationeret på en stillehavsø. Her forelsker hun sig i den vidende og distingverede franskmand Emile.

Som ganske ung flygtede han fra en grusom tyran, som han slog ihjel, og siden har han holdt alle autoriteter på afstand. Da amerikanerne beder ham involvere sig i kampen mod japanerne, siger han nej. Livet er for kort til krig.

Men da den ubekymrede Nellie opdager, at hendes elskede har børn med en afdød polynesisk kvinde, får hendes hjemlands indgroede racisme overtaget, og hun vender ham ryggen.

En lignende historie udspiller sig mellem den flotte løjtnant Cable og den indfødte skønmø Liat. På grund af sin opdragelse vil han aldrig kunne gifte sig med hende.

Både Nellie og Cable ender dog med at erkende, at kærligheden overtrumfer optugtelsen. Cable dør, inden han får rådet bod på fejltagelsen, men Nellie får naturligvis drømmemanden, børnene og den halve stillehavsø.

Falde-på-halen-humor

Allerede i 1949 var Rodgers & Hammerstein drevne musicalmagere, så handlingen balancerer mellem jordbunden fornuft, visionær idealisme og kærlighed ved første blik. Tilsat en solid portion falde-på-halen-humor i form af den rapkæftede kinesiske souvenirsælger Bloody Mary og den trinde, entreprenante og komiske Luther Billis.

"South Pacific" er ikke Rodgers & Hammersteins bedste musical. "Some Enchanted Evening", "Bali-H'ai" og "Younger Than Springtime" er iørefaldende melodier, men de er tydeligvis kun forløbere for den forfinede sangskriverteknik, som parret perfektionerede med "The Sound Of Music" 10 år senere.

Med deres mange avancerede og konstruerede harmonier kræver sangene stærke og sikre sangstemmer, og dem kniber det med på Nyborg Vold i år. Og i de store dansescener kniber det at høre, hvad koret synger, men det er en velkendt ulempe ved optræden under åben himmel.

Orkestret under ledelse af Jesper Rosenkilde spiller garanteret bedre, end det lyder. Så skylden må placeres hos et lydhold, der ikke er fortolige med genren - og ikke har øre for, at klarinetterne konstant overdøver alle messingblæserne.

Annette Nielsen har kreeret en række charmerende koreografier, der ikke er synderligt avancerede, men til gengæld ser ud af en hel masse. Ikke mindst Bali-H'ai-scenen lever i kraft af hendes kvikke koreografi og Chr. Tom-Pedersens stemningsfulde scenografi. I modsætning hertil virker den store showscene påklistret og overflødig.

Deler sol og vind lige

Charlotte Sunov Johansen er en tak for naiv og hvalpet logrende i rollen som Nellie - og det gør det svært at tro på hendes forvandling til voksen, ansvarsbevidst kvinde.

Så er Per Thorhauges vel overvejede og tænksomme Emile og Allan Kirkebæk Jensens følelsesmæssigt splittede løjtnant Cable mere troværdige. Karsten Knudsen har det håndfaste komiske talent, der gør Billis elskelig og underfundig, mens Mette Sarbos Bloody Mary bevæger sig truende tæt på parodien.

Kurt Dreyer har bearbejdet musicalen med respekt for forlægget, instrueret med stor kærlighed til genren og formået at fordele sol og vind så gavmildt, at ingen af de medvirkende virker overflødige.

Selv om "South Pacific" løber knapt så let over scenen som tidligere forestillinger på Nyborg Vold, mærker jeg stadig den frydefulde rislen ned af rygraden ved tanken om, at godt 250 mennesker bruger masser af fritid og al deres sommerferie på at spille musical under åben himmel - og får et kick ud af det.

Lene Kryger

Nyborg Voldspil: "South Pacific". Musical af Rodgers & Hammerstein. Bearbejdet, nyoversat og instrueret af Kurt Dreyer. Scenograf: Chr. Tom-Pedersen. Koreograf: Annette Nielsen. Kostumier: Anne Jørgensen. Korleder: Therese Andreasen. Kapelmester: Jesper Rosenkilde. Medvirkende: Charlotte Sunov Johansen, Per Thorhauge, Karsten Knudsen, Mette Sarbo, Allan Kirkebæk Jensen m.fl. Spiller til og med 8. august.

Krigsromantik og solid komik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce