Selvom "A Bad Moms Christmas" ofte er sjov, bliver morsomhederne alt for konstruerede.

Man kender godt den slags fester. Dem, der har så klart et koncept, at de aldrig bliver rigtig afslappede og sjove. Sådan en fest var "Bad Moms" fra 2016 overhovedet ikke. Filmen om tre kvinder - og mødre - der danner et venskab ved at acceptere hinandens forskelligheder og fester igennem i stedet for at servere kogekunst hjemme på middagsbordet, var på flere niveauer befriende morsom i al sin løsslupne humor, som for det meste befandt sig langt under bikinilinjen.

Men desværre er efterfølgeren "A Bad Moms Christmas" en noget mindre morsom fest, selvom filmen bestemt har sine øjeblikke. Problemet er, at den fra første scene  er en af den slags fester, hvor der er så mange skæve indfald, at stemningen aldrig rigtig når at sætte sig i selskabet. Amy (Mila Kunis), Kiki (Kristen Bell) og Carla (Kathryn Hahn) får op til jul besøg af deres respektive mødre, og dermed er der dobbelt op på slemme mamaer, men også på formaninger om, hvordan man fejrer højtiden.

Sketch efter sketch

Amys mor (Christine Baranski) er en oppassende satan, der modsat sin datter ønsker, at julen skal være meget lidt afslappende. Kikis mor (Cheryl Hines) er så betaget af sit afkom, at hun følger datteren overalt og endda overvåger hende i mørket, mens hun har sex med sin mand. Carlas mor (Susan Sarandon) er en flamboyant cowgirl, der altid er på farten og aldrig har haft tid til sin datter. Hvorfor disse tre mødre tropper op hos deres døtre flere dage inden juleaften, glemmer "A Bad Moms Christmas" at forklare, og det er, som om instruktørerne Jon Lucas og Scott Moore slet ikke er interesseret i en sammenhængende historie. De har tværtimod satset hele butikken på at kreere sjove øjeblikke. Det lykkes da også, men det føles nærmere som et sketchshow end som en helstøbt film.

Både den ældre og yngre generation af mødre spiller med stor præcision og komisk timing, og konfrontationerne er i flere henseender formidabelt forløst. Men morsomhederne kommer aldrig rigtig til at hænge sammen, og det skaber en fornemmelse af, at kvinderne mest er med for at tilfredsstille forskellige typer i det billetkøbende segment. Og det er sjældent opskriften på en uforglemmelig fest.

"A Bad Moms Christmas"

Komedie, amerikansk, 104 minutter, tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.