Klassisk: Værd at vente på. Det er 11 år siden, Odense Symfoniorkester sidst opførte Haydns "Skabelsen". Genhøret var en succes.

Den norske tenor, Magnus Staveland, var blandt solisterne, da Odense Symfoniorkester opførte Haydns store oratorium, "Skabelsen". Foto: Artefact Management

Klassisk: Værd at vente på. Det er 11 år siden, Odense Symfoniorkester sidst opførte Haydns "Skabelsen". Genhøret var en succes.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

178 korsangere og en stærkt besat solist-trio i Odensesymfonikernes opførelse af Haydns "Skabelsen"

Joseph Haydn overværede i London flere opførelser af Händels oratorier og blev voldsomt grebet af værkernes storhed. Tilskyndet af de oplevelser skrev han i 1798 sin version af denne verdens skabelse, med barok-agtige fortællende recitativer med tekster fra bl.a. "1. Mosebog", og med store lovprisende korsatser og vidunderlige arier, som kommentarer til himlens og jordens opståen og til skabelsen af lyset, naturen, fisk, fugle, dyr - og mennesket. Klogeligt undlader han syndefaldet og hvad deraf fulgte, selvom teksten tydeligt, men tilbagetrukket antyder, hvad der kunne ske, hvis ... Recitativer, arier og korsatser ligger som perler på en snor. Det næsten to timer lange værk er fast i sin struktur, men herligt, ja undskyld udtrykket, kreativt i sit indhold. Finurlighederne står i kø i musikken, der illustrerer, som den rene anskuelsesundervisning, det tekstuelle indhold, både i de slagkraftige korsatser, i de dramatiske recitativer og især i de kammermusikalske akkompagnementer til solisternes arier, duetter eller terzetter.

Om koncerten
Haydns "Skabelsen"fire stjerner

Carl Nielsen Salen, Odense Koncerthus, lørdag 16. marts 2019. Medvirkende: Gabriella Pace, sopran, Elenor Wiman, mezzo, Magnus Staveland, tenor, og Steffen Bruun, bas. Kor og kormedlemmer fra hele Danmark i samarbejde med KOR72, indstudering: Alice Granum. Odense Symfoniorkester under ledelse af Hobart Earle.

Flot og effektivt

De mange amatørkorsangere fra Kor72 ydede en flot og effektiv indsats, velindstuderede, velsyngende og fokuserede. Koncertens dirigent, venezuelansk-amerikanske Hobart Earle, var med sine meget store armbevægelser ikke hele vejen lige præcis i sin direktion, hvilket især i begyndelsen forårsagede en hel del manglende fodslag hos kor og orkester.

De tre solister var placeret med ryggen til Hobart Earle, som derfor var helt uden visuel kontakt til sine solister, og omvendt. Et dristigt valg, men de tre klarede sig selv, i et forbilledligt og særdeles opmærksomt samarbejde. Brasilianske Gabriella Pace stod med sin helt vidunderlige lyrisk-dramatiske sopran lysende klar, med rørende indlevelse, en detaljerigdom i sin tekstbehandling og med en uovertruffen teknik. Steffen Bruun økonomiserede med sin stemmepragt. Hans dybe, rolige bas honorerede til fulde de store krav i partiet. I det dybe leje befinder han sig særdeles godt, men han havde også teknik til, for det meste uden anstrengelse, at gå i højden. Norske Magnus Staveland var et sympatisk bekendtskab. Han indgik på smukkeste vis i terzet-satserne med sin lyriske tenor, men viste samtidig, med sin fornemme diktion, både kraft, præcision og fylde i sine recitativer og arier. Det er 11 år siden "Skabelsen" senest kunne høres med Odensesymfonikerne. Der behøver ikke gå så lang tid til næste gang. Vi kommer.

Klassisk: Værd at vente på. Det er 11 år siden, Odense Symfoniorkester sidst opførte Haydns "Skabelsen". Genhøret var en succes.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce