I kø for at se kunst


I kø for at se kunst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EVENT IBERLIN: For første gang nogen sinde er verdenskunstens store lånt ud fra Museum of Modern Art i New York til et museum uden for USA, og det er blevet et trækplaster af de helt store i den tyske hovedstad
I hjertet af Berlin kan man morgen efter morgen observere en næsten tre kilometer lang kø af mennesker i alle aldre og af alle nationaliteter.

Vidste man ikke bedre, skulle man tro, at der var tale om åbningen af et mærkevareudsalg med tilbud, der ikke er til at komme udenom.

Men de mange tusinde mennesker står ikke i kø for for ingen penge at erhverve det sidste nye inden for gængse og populære forbrugsvarer.

De er her heller ikke for at sikre sig en billet til en betydende fodboldkamp, eller en af de store musical-successer, som med stort held hentes til byen fra London.

Nej, de står i kø for at komme på kunstudstilling.

Man skulle tro, det er løgn, men sådan har det været i nu syv måneder, og sådan vil det formentlig fortsætte to måneder endnu.

Ventetid

Morgen efter morgen tager de første plads endnu før daggry, og efter flere timers ventetid bliver deres tålmodighed endelig belønnet.

Kommer man senere end klokken 10, er ventetiden op mod syv timer for at slippe ind i det forjættede land, og kommer man klokken 11, kan man godt opgive at komme ind den dag.

Så voldsom er interessen for at se det, der bliver kaldt intet mindre end de ny århundredes hidtil største og mest betydende kulturhistoriske begivenhed i den tyske hovedstad.

Og så hedder det sig, at det menige folk ikke er interesseret i kunst.

Alle er her

Men her er automekanikere fra Saarland side om side med skolelærere fra Ruhr-distriktet og dyrehandlere og forretningsfolk fra Bielefeld.

Nu er det så heller ikke en hvilken som helst kunstudstilling, der er tale om.

Tværtimod er der tale om en helt ekstraordinær udstilling med originale værker af navne som Pablo Picasso, Braque,Henri Matisse, Chagall, Rauschenberg, Klee, Duchamp, Kadinsky for ikke at tale om Salvador Dali - for første gang nogen sinde udlånt fra MoMa, Museum of Modern Art i New York, til et andet museum uden for USA, nemlig Neue Nationalgalleri ved Potsdamer Platz i Berlin. Og det er i den grad blevet et tilløbsstykke, at man venter flere end en million besøgende fra alle egne af Tyskland, fra Skandinavien, det øvrige Europa og lande i både Afrika og Sydøstasien.

Prominente navne

Udstillingen har da også prominente navne som den amerikanske udenrigsminister Colin Powell og hans tyske kollega Joschka Fischer som protektorer, og budgettet for hele arrangementet er på over 60 millioner kr.

Intet forsikringsselskab har villet påtage sig ansvaret for at forsikre udstillingen, med mindre præmien blev tårnhøj, hvorfor den tyske regeringen er trådt til med en garanti for tab og skader.

Som var de kongelige personer er de mange kostbare værker af sikkerhedshensyn, der er 212 i alt, blevet fløjet over Atlanten i forskellige fly, og i og omkring galleriet er sikkerheden på det nærmeste hysterisk.

Med sindsro

Men uden for i den kilometer lange kø tager de mange mennesker forholdene med sindsro for på nærmeste hold at kunne opleve det kunstneriske overflødighedshorn, udstillingen er.

- Denne oplevelse er så unik, at man kun får den en gang i livet, sagde en yngre mand fra Ruhr-distriktet, som sammen med sin hustru, sine børn og sine svigerforældre havde ventet i næsten fire timer.

- Det er en udstilling, man må se, lød det fra hans sidemand, en ældre herre fra Bayern.

Som beruset

Og ser man udstillingen, må det indrømmes, at man nærmest føler sig beruset.

Her er nemlig det hele - mesterværkerne fra det sidste århundredes avantgardistiske kunst in natura - 13 værker af Pablo Picasso, Henri Matisses berømte "Dansen" og Japanerinde ved vandet", her er Chagall, Pollock, Kadinsky og mange, mange flere - billeder, hvoraf nogle var forbudt under både Hitler og såmænd også Stalin, og som derfor endte på den anden side Atlanten.

Måske er det udstillingens virkelige tragedie, at mange af billederne den dag i dag ville have befundet sig i Berlin og ikke i New York, hvis ikke der havde eksisteret en Hitler og verden var blevet forskånet for krigen. I 20'ernes Berlin befandt mange af værkerne sig nemlig i den fine samling af samtidskunst i Kronprinzens Palads.

Nazisterne i hælene

Men med nazisterne i hælene blev mange af kunstnerne i 30'erne tvunget til at flygte med deres billeder til USA, og her blev de modtaget med kyshånd af manden, der i Europa havde fået ideen til Museum of Modern Art, og som grundlagde det allerede i 1929, Alfred H. Barr.

Generøst

Når det overhovedet lader sig gøre at vise de mange værker i Berlin, hænger det sammen med, at det verdensberømte amerikanske museum på 53. gade på Manhattan endnu en gang er under ombygning, og derfor har man generøst, men absolut ikke gratis, stillet udstillingen til rådighed for den ny tyske hovedstad.

Stjernen

Her taler arrangørerne da også om "en mageløs udstilling", der ikke bare er "enestående", men også "historisk".

Og således blev Berlin allerede i vinter oversået med budskabet, at "Das MoMA ist der Star". Og det har publikum så siden taget til sig i en grad, at det trodser enhver beskrivelse.

Forud for udstillingen opererede man med et budget på 700.000 gæster i løbet af de syv måneder, den varer, svarende til 100.000 om måneden eller 30.000 om dagen.

Balance på bundlinjen

Så mange skulle der til for at skabe balance på bundlinjen. Men det tal er forlængst nået, og fortsætter tilstrømningen med samme hast som de seneste to måneder, vil flere end en million mennesker passere tælleapparaterne.

- Så lange køer har vi ikke set i Berlin, siden den ny rigsdagsbygning åbnede, siger arrangørerne, der naturligvis vedkender sig, at der er tale om en begivenhed så stor, at man må kalde den en event.

- For kunsten er det godt. Det viser, at interessen er stor, når blot det, man har at vise, er tilstrækkelig godt.

Fra turistside taler man da også om, at Berlin denne sommer har fået et virkeligt trækpladser ud over de mange kendte attraktioner, og derfor vil byen måske slå sin egen rekord med flere end seks millioner besøgende om året.

- Så, lyder det fra turistside, vi har meget at sige vor amerikanske forbindelse tak for.

I kø for at se kunst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce