Hypnotiske græske toner


Hypnotiske græske toner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uden den græske musiker Yiannis Markopoulos er det tvivlsomt, om Franz Ferdinands album "Always Ascending" var kommet til at lyde, som det gør.

- Min far, der kommer fra Grækenland, spillede Yiannis Markopoulos' repetitive, næsten transcendale musik hjemme, da jeg var barn. For nylig genopdagede jeg musikken, fordi min far bad mig om at komme og holde en tale til et møde for grækere bosat i Glasgow. Jeg skulle tale om mit forhold til græsk musik, og i min research faldt jeg over Markopoulos-albummet "Rizitika" fra 1971. Det er min allertidligste erindring om musik for måske 43 år siden, siger Alex Kapranos.

Han genkalder sig stuegulvet, hvor faren tog ham på skuldrene og snurrede rundt, til de begge var rundtossede af begejstring.

- Allerede dengang havde det en næsten hypnotisk effekt på mig, og sådan var det heldigvis også at høre det igen så mange år senere. Det stimulerede min bevidsthed og afledte to tankespor. For det første indså jeg, at jeg i hele mit liv har ledt efter samme følelse som dengang på stuegulvet med min far. For det andet indså jeg, at flere af sangene på albummet stammer fra flere tusind år gamle sange. Spillet på fløjter lavet af fugleknogler. Det er vanvittigt at tænke på, siger Alex Kapranos.

Der er noget rart og betryggende for ham ved tanken om, at mennesker for flere tusinde år siden havde samme fornemmelse i maven.

- Som musiker slog det mig, at jeg stræber efter det samme, som musikere har gjort siden, den første sang blev til: At lave sange, der påvirker dem, der lytter. Så let kan det egentlig formuleres, siger Alex Kapranos.

Hypnotiske græske toner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce