Hørespil er fitness for forestillingsevnen

Under indspilningen af hørespillet "Forhøret over Lucullus". Foto: Steen Heinsen

Hørespil er fitness for forestillingsevnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brechts hørespil, "Forhøret over Lucullus" i nyindspillet primært sydfynsk version med 32 medvirkende og tre kor.

I dag, to dage før premieren, kan de grine og afslappet fortælle om Brecht-hørespillet "Forhøret over Lucullus", der spilles tirsdag og onsdag under festivalen Svendborg Dage med Brecht.

Men da Kay Max Jensen og Peter Michaelsen som de primære initiativtagere bag hørespillet fortvivlet ledte efter den rigtige stemme til hærføreren Lucullus - en stemme, der både skulle signalere stolt myndighed, alder og aristokratisk karisma, da fondsansøgningerne ikke gav det forventede antal kroner, og da instruktøren og lyddesigneren begge forlod projektet i utide på grund af andre opgaver, var det kun passionen og begejstringen hos de medvirkende, der holdt sammen på den gode idé.

Fortælleren Kay Max Jensen havde lidt naivt forestillet sig, at han kunne fortælle hørespillet. Ham alene. Præcis som han og andre fortællere fortalte Shakespeares dramaer under Story IN-festivalen på Vrå Højskole for et par år siden.

Høresplllet
Scala Svendborg, tirsdag 20. og onsdag 21. februar kl. 10.00 og 17.30

Spilletid: 43 minutter 26 sekunder.

Musikken

- Da jeg fandt ud af, at stykket kræver 32 medvirkende, var det selvfølgelig udelukket, siger Kay Max Jensen, der også fik den indlysende idé, at hørespillets lydlandskab skulle være avantgardistisk elektronika-musik. Sådan foretrak også Brecht at eksperimentere.

Teaterforlaget Nordiska var ikke enig med Kay Max Jensen og Peter Michaelsen om, hvorvidt der skulle komponeres musik til hørespillet: "Hvis Brecht ville have musik til, så havde han nok fået lavet det", lød forlagets besked.

- I det tyske manuskript var der nu noder. Det vidste forlaget åbenbart ikke, indskyder Kay Max Jensen, som sammen med Peter Michaelsen - og efter at have indhentet de nødvendige tilladelser fra Brechts arvinger - følte sig fri til at få Sofie Nielsen, med tilnavnet Tone, til at skabe et nyt lydunivers.

Da det var clearet, troede de, at et hørespil blot var et spørgsmål om at stille en mikrofon op i et studie, samle folk og læse replikker op. Den holdt heller ikke.

Et hørespil er en kompliceret affære, der ligesom et teaterstykke kræver en instruktør og en lyddesigner samt her også korledere. Lyddesignet er forestillingens kulisser. Scenografien sørger spillets fortællere for. Det eneste, der er overflødigt i forhold til et regulært teaterstykke, er kostumer.

Stemmerne

Første opgave for instruktøren var at finde snittet i stykket, så spændingen bevares, som Peter Michaelsen udtrykker det. Men den største hurdle var at caste stemmerne.

- Når vi indspillede lydprøver til instruktøren, var det ret tydeligt, om en stemme virkede, siger Peter Michaelsen og forklarer at især Lucullus' stemme drillede.

På samme tid meldte instruktør Eirik Seter Stordahl fra. Han havde fået penge til en spillefilm og kunne derfor ikke fortsætte.

Men så fik de et tip. Måske ville operainstruktør Ida Fogh Kiberg overtage.

Og med hende ved roret, løstes problemet med Lucullus' særlige stemme. For hun er datter af operasangeren Stig Fogh, og hun foreslog kækt, at farmand da kunne tage rollen.

Sådan blev det. Stig Fogh optræder på lige fod med alle andre, om det er amatørskuespillere fra B&U Teatret eller Fritidsteatret. Alle får Dansk Skuespillerforbunds minimumstarif.

Indspilningen

Efter problemerne, som også omfattede, at lyddesigneren måtte sige fra, kom de gode tider.

Firmaet Supersonic, der har afdeling i Svendborg tog over. Indspilningen af hørespillets 14 scener foregik på spillestedet Harders i Svendborg. Og på tre dage var det hele i kassen.

Hørespillet bliver opført fire gange i biografen, Scala Svendborg.

- Fitness for forestillingsevnen, siger Peter Michaelsen om stykket, der som biograffilms surroundsound formidles gennem fem højttalere og én subwoofer og derfor kan rejse et lydbillede, som følger den døde Lucullus på hans rejse først mod gravstedet og siden mod dødsrigets domstol.

Hørespil er fitness for forestillingsevnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce