anmeldelse

Kammermusikfestivalen på Lundsgaard Gods udviser et kunstnerisk særdeles højt niveau.

Klassisk: Syv koncerter på tre dage med elleve musikere. Kammermusikfestivalen i Anexet har fundet sit leje her på andet år. Det kunstneriske ansvar er overdraget til Trio con Brio, som helt oplagt selv indledte koncerten med et værk blandt deres egne favoritter, Beethovens "C-mol trio op. 1, nr. 3". Haydn kunne ikke lide den, den var for avanceret med førstesatsens overraskende mørklødede dybde og sidstesatsens voldsomme "prestissimo". Her gik Beethoven da vist over stregen, allerede i sit op. 1, som tydeligt sender signaler om hans fremtidige kompositoriske virke. Andantens legende variationer og menuettens finurlige elegance har sikkert behaget Haydn mere. Trio con Brio magter alle disse facetter, og spillede intenst, smukt, fanden-i-voldsk og imponerende glædesfyldt.

Om koncerten

ÅbningskoncertFem stjerner

Lundsgaard Kammermusikfestival, Kerteminde, fredag 11. august 2017. Medvirkende: Trio con Brio, Inger Dam Jensen, sopran, Kirstine Schneider, violin, Nicholas Schwensen, bratsch, Jonathan Schwensen, cello, Andrej Bielow, violin, Nils Mönkemeyer, bratsch, Michaela Fukacová, cello, og Enrico Pace, klaver.

Koncerten sendes på DR P2 mandag 14. august kl. 19.20.

Festivalen slutter med koncerter søndag 13. august kl. 11 og 14.

Efter pausen en anden af de store B'er, Brahms, hans fascinerende "Klaverkvartet op. 60", og ligesom Beethovens trio, i c-mol, tonearten, der udstråler dybde, mørke, vemod og tragik. Det blev koncertens absolutte højdepunkt, en opførelse, jeg sent skal glemme. Med ukrainske Andrej Bielow, violin, tyske Nils Mönkemeyer, cello, dansk/tjekkiske Michaela Fukacová, cello, og italienske Enrico Pace, klaver, alle stjernesolister i topklasse, syntes fortolkningen som den absolut optimale.

Fra de første dybe suk i strygernes buestrøg til sindets voldsomme udladninger, ja næsten følelsesbrøl, i den indledende sats, føltes scherzoens brutale liv og stemning nærmest ubærlig i musikernes ekspressive tour de force. Til gengæld, som en helt nødvendig kontrast, var andantens syngende vemod i høj grad vederkvægende i al sin smerte og gjorde finalens hektiske stemningsskift udholdelige, fra ængstelig uro til afklarethed og resolution. De fire spillede med en begavet nuancerigdom og en sjældent hørt intensitet - en stjernestund.

Finger på glas

Ikke helt meningsfyldt efterfulgtes Beethoven-trioen af en opførelse af Alban Bergs "Sieben frühe Lieder". Disse korte vignetter om kærlighedens væsen, komponeret i slipstrømmen på bl.a. Richard Strauss, Hugo Wolf og Mahler, og med en luftig Debussy-agtig fornemmelse i klaverstemmen, indsigtsfuldt spillet af Jens Elvekjær, kræver en mere afdæmpet og nedtonet fremførelse end Inger Dam Jensens kraftfulde fortolkning. Akustikken i Lundsgårds koncertsal syntes problematisk til solosang, en let hoveddrejning fik lyden til totalt at ændre karakter, og forte-passagernes vibrato blev unødigt hæmmende for oplevelsen. Et ark med teksterne til Bergs sange ville have bidraget til et større udbytte af opførelsen.

Et fjerde værk ved koncerten bød på et sympatisk møde med nogle af morgendagens stjerner, Jonathan og Nicholas Swensen, samt Kirstine Schneider. Per Nørgårds "Pastorale" fra filmen "Babettes gæstebud" lyder, som når en finger kører rundt på den fugtige kant af et vinglas. Krystalklange, sarte, svævende. Det korte stykke musik fik en helt korrekt tilbageholdt tøvende, men måske også lidt for nænsom udførelse, så det sanselige i musikken næsten fordampede.

• ANDREAS_BASTIANSEN

Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.