Bog om fynsk mordsag havde vundet ved en stramning.

De fleste aviser, denne inklusive, bruger af og til runde mærkedage til at genopfriske gamle og meget omtalte kriminalsager, som mange ældre læsere kan huske. Med billeder fylder sådanne sammendrag som regel et par avissider, og disse journalistiske resuméer har uden tvivl et bredt publikum.

En sådan over 50 år gammel mordsag i Middelfart har Poul Christensen, pensioneret journalist, strakt ud til en bog på næsten 300 sider. Det er, sagt pænt, temmelig meget i overkanten. Det er der to hovedårsager til: For det første er der ikke meget mysterium over selve sagen. Og for det andet er bogens hovedperson, morderen, ikke særlig interessant. Han var en psykopatisk plattenslager og småkriminel, indtil han myrdede fire mennesker i forbindelse med en påsat skibsbrand i Lillebælt. Motivet var at få udbetalt en efter den tids målestok større forsikringssum.

Morderen hedder Erik Breving, og han er jævnligt på de fynske avisers forsider i årene 1958-1961. Årsagen til det lange forløb er, at det i første omgang lykkes Breving at overbevise politiet om, at branden og forliset i Lillebælt er en ulykke. Sagen mod Breving droppes. Et tip får dog politiet til at tage sagen op igen, og i 1961 bliver Breving ved landsretten i Odense idømt livsvarigt fængsel for manddrab, ildspåsættelse og forsikringssvindel.

Udover at trække på gamle fynske aviser har Poul Christensen studeret Østre Landsrets retsbog, og denne grundighed resulterer i lange og detaljerede afhøringsreferater. Disse afskrifter kunne Christensen med fordel have luget kraftigt ud i. En avisartikel i kroniklængde var måske for lidt. Men fortællingen havde vundet ved en markant stramning. To eller tre stjerner? Så pyt da - tre.

Historie: Poul Christensen: "Den fuldendte forbrydelse. Kriminalsagen Breving i Middelfart 1957-61"

269 sider, Historia