Historie: Knuds Odense - borgernes Odense

Bispen, som omtales i bogen, blev fundet uden for Skt. Albani Kirke ved det gamle Industripalæet, og firmaet 10 tons har genetableret hans grav i udstillingen på Møntergården af samme navn som bogen. Udstillingen kan ses til 11. marts. Foto: Kim Rune

Historie: Knuds Odense - borgernes Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Inspirerende og velskrevet bog om byens tidlige historie - og et vigtigt bidrag til debatten om museernes rolle i fremtiden.

Denne bog giver gennem 23 artikler, opdelt i fire temaer, et levende indblik i Odense Bys Museers opgave med den store byomdannelse i Odenses centrum: De følger med i udviklingens fod- og gravespor og redder, hvad reddes kan. Undersøger og fremlægger ny viden om Odense i perioden fra byens opståen frem til 1500-tallet.

Lad det være sagt med det samme: Jeg er stor tilhænger af al den fornyelse, der gennemføres i byen lige nu - og lige så stor en tilhænger af, at museerne sikres adgang til at grave, undersøge, forske, bevare og formidle al den viden, der dukker frem. Det springer i øjnene, at Odense Bys Museer har et topprofessionelt niveau i sit arbejde og skaber tydelige forbindelser mellem fortid og nutid med inddragelse af borgerne i det praktiske arbejde. Museet gør noget for at være relevant for det omgivende samfund.

Et af de steder, hvor museet lægger navn til en moderne fortolkning, er i Thomas Kluges fremragende maleri, der blev præsenteret på Møntergården tidligere i år.

Nu lukkes hullerne, og en ny æra kan begynde. Jeg håber at museet og de mange frivillige, der hjælper til, vil kaste sig lige så forbilledligt over de følgende generationer, så vi om føje år står med vores generations samlede bud på Odense Bys historie.

 

Smuk og læsevenlig

Bogen rummer masser af flotte fotos tegninger og illustrative kort. En sjælden gang skal luppen frem, men helt generelt er bogen smukt og læsevenligt tilrettelagt.

Vores interesser er forskellige, men vi skylder os selv at læse hele "Knuds Odense" - ikke nødvendigvis på én gang, men i mundrette bidder til undren og inspiration. Hver for sig er afsnittene nemlig både grundige, underholdende og sine steder omstændelige. Men frem af det mangefarvede silketæppe rejser sig en fremragende fortælling om de 500 første år i byens historie.

Balancen mellem at tale ned til læseren eller fylde teksten med for lange sætninger og uforståelige ord er hårfin. For mig er det vigtigt, at forfatteren står ved sin identitet som arkæolog og historiker/videnskabsmand og samtidig fastholder formidlerrollen. Er det nødvendigt at skrive, at bispen  levede af 15 procent marin føde, eller kunne man bare skrive at han spiste fisk og skaldyr? Det kan diskuteres, men for mig viser det også videnskabsmandens passion for sit fag.

Beskrivelsen af bispegraven i Skt. Albani Kirke er i øvrigt et glimrende eksempel på, hvorledes vi kommer hele den museale værdikæde igennem. Fra fund til formidling med inddragelse af alt det kildemateriale, der er til rådighed. Der er ikke ret meget, men alligevel lykkes det at skabe en meget fin fortælling om en biskop, hans samtid og eftermæle (eller rettere mangel på samme) i et lokalt og internationalt perspektiv.

Efterhånden som mange samfundsbærende institutioner i disse år ændrer karakter, er der behov for, at "noget" træder i stedet og bliver de samlingspunkter, der definerer os som folk - i en globaliseret virkelighed, hvor det handler om at skabe et rum for en reel viden om et samfund i stadig udvikling og evig stræben efter noget bedre. Det tror jeg hører med til museernes rolle i fremtiden.

At vi så får et ved første øjekast ligegyldigt katalog over de nye fund med i købet, er kun med til at styrke Knuds Odense yderligere. Efter devisen nok se, men ikke røre, kommer vi her så tæt på, det næsten kan lade sig gøre - og kan fascineres ved næsten at stå med the real thing i hånden. Det er fascinerende at læse om konservatorernes arbejde med ørnetæppet, og således burde forbindelsen fra de fjerneste kroge af Europa og Asien til Odense fascinere og resultere i, at ørnetæppet kommer på julebordet. Det er nemlig reproduceret hos Georg Jensen Damask.

Historie:

Mads Runge og Jesper Hansen (red): "Knuds Odense - vikingernes by".

211 sider, Forlaget Odense Bys Museer. 

Historie: Knuds Odense - borgernes Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce