Freelance- operainstruktør Anne Barslev debuterede som 18-årig. For anden gang laver hun opera på Valdemars Slot
- Mine fødder har stort set ikke stået stille i et halvt år. De har løbet rundt.

Sådan beskriver operainstruktøren Anne Barslev selv den periode, hun i øjeblikket befinder sig i.

Hendes kalender fortæller, at august skal bruges på "L'Orfeo" på Valdemars Slot, oktober på "Four Note Opera" i Vollsmoses kulturhus, og i december er det Puccinis "La Boheme", der er i hænderne på Anne Barslev og Den Fynske Opera.

Men der er ingen grund til at have ondt at operainstruktøren - tiden går med nøjagtigt det, hun gerne vil.

- Der, hvor jeg er i mit liv lige nu, siger jeg jo bare glad "ja" til alting, og labber erfaring i mig, siger Anne Barslev, der allerede fra barndomshjemmet i Ebeltoft og senere Svendborg fik samme smag for klassisk musik som sine forældre.

Derfor er det ingen overraskelse, at det var operainstruktør hun skulle være. Instruktør - ikke sanger.

- Jeg synes, det er interessant at skabe et billede eller skabe en helhed. Jeg kan bedre lide at bestemme, end jeg kan lide at synge, selv om det at synge også er fantastisk. Jeg kan godt lide at have den store vision og lægge de store linjer og finde ud af, hvad det er for nogle karakterer, der gemmer sig i historien, siger instruktøren.

Debut som 18-årig

Og det havde Anne Barslev første gang muligheden for, da hun som blot 18-årig debuterede som instruktør på amatørteatret Fuld Fart Frem i Svendborg.

Senere kom hun i "skole" hos Niels Phil på Musikteatret Undergrunden i Odense, før hun i 1999 blev optaget på Hogesschool voor de Kunsten i Amsterdam.

Dels for at tage uddannelsen som operainstruktør, dels for at finde ud af, om det var de klassiske toner, der skulle lægge lydspor til resten af hendes liv.

- Jeg vidste ikke helt, om jeg var i operaen for min egen eller mine forældres skyld. Det kunne jeg kun regne ud, hvis jeg fik lov til at stå på egne ben. Det var en god skole, og det var et sted, jeg havde lyst til at være, så derfor blev det Amsterdam, fortæller Anne Barslev.

Succes med det samme

Og seks år efter var den nyudklækkede operainstruktør tilbage i Danmark, hvor det mildest talt var svært at finde job.

- Det var jo pr definition helt umuligt. Det var også derfor, jeg lavede "Dido og Aneas" på Valdemars Slot, fortæller hun.

- Jeg var nødt til selv at producere og vise, at jeg godt kunne, før der var nogen, der ville investere penge i mig.

Og Anne Barslev kunne godt. "Dido og Aneas" fik økonomisk overskud, fem stjerner i Fyens Stiftstidende under overskriften "Magisk ud over alle grænser", og succesen sikrede ikke mindst mere arbejde til Anne Barslev.

- Jeg tror, jeg har fået seks - syv andre produktioner, fordi jeg lavede det på Valdemars Slot. Det var helt sikkert startskuddet på min karriere.

De tre førnævnte opsætninger er de sidste i Anne Barslevs travle periode.

Herefter er det igen ud og finde arbejde - men ikke et fast et af slagsen.

- Jeg vil hellere brække min arm på langs end at have fast arbejde. Det er virkelig angstfremkaldende for mig at have fast arbejde. Jeg har engang prøvet det, men den der følelse af, at jeg kan sidde her en måned, men jeg kan også sidde her tre år, den synes jeg var forfærdelig, så jeg sagde op efter en måned, siger Anne Barslev, der derfor titulerer sig selv som freelance operainstruktør.

"L'Orfeo" spiller 5.-8. og 12.-15. august kl. 19.30 og begynder med en introduktion ved Anne Barslev.

Premiere tirsdag kl. 19.30 i Alexander Parken, Valdemars Slot, Tåsinge
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Verdens ældste opera - på dansk