ROMAN: Barok bog om eksperimenter med liv og død
ROMANPablo Henrik Llambías: ”A.P.O.L.L.O.N.”Anmeldelse

Pablo Henrik Llambías’ forfatterskab udgør sin egen kategori i dansk samtidslitteratur. Det omfatter indtil videre en novellesamling, ”Hun har en altan” fra 1996, en tekstsamling, ”Rådhus” fra 1997, romanerne ”Den dag vi blev frie” fra 1998 og den forunderlige nyudkomne ”A.P.O.L.L.O.N.”

Derudover har Llambías arbejdet med musik, video, film, tv, billed- og installationskunst. I den ny roman skildres et samfund, hvor den naturlige død er afskaffet ved hjælp af moderne teknologi. For at forhindre overbefolkning er det imidlertid nødvendigt at genindføre døden og at regulere borgernes liv og død fra centralt hold. Via en fordelingsnøgle udregnet af magtorganet A.P.O.L.L.O.N. tildeles hver person en livsrate i et hierarkisk system, hvor udseende, ejendom, arveanlæg m.v. har afgørende betydning. På bunden af samfundet finder vi brødrene Epimetheus og Prometheus. Den første har indordnet sig under systemet, den anden har valgt at stå udenfor og jagtes derfor som en fredløs.

Romanen følger Epimetheus’ hverdag og arbejde i Hesperidernes Have, et sted, hvor krøblinge opbevares, indtil deres rate udløber, og skarpretteren Hermes indfinder sig. Hovedpersonen Epimetheus er så veltilpasset, at han har antaget systemets sprogbrug, og kun omtaler sig selv som ”vi” og ”os”.

Handlingen ender med et mislykket udbrudsforsøg (mere skal ikke afsløres her), men det egentlige omdrejningspunkt er Epimetheus’ udvikling og selvstændiggørelse som individ.

Romanen kan læses som en allegori over konsekvenserne af vor tids eksperimenteren med liv og død. Det er en grum historie fuld af skæve, barokke og komiske indfald, som på en gang forener et samfundskritisk engagement og en eksperimenterende skriftpraksis.
  • fyens.dk