Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Grevekunst og sandwich


Grevekunst og sandwich

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BRØDKUNST: Grev Michael Ahlefeldt på Egeskov springer ud som etikette-kunstner
Nettokoncernen lancerer midt i september en række kunst-etiketter på udvalgte dagligvarer - og grev Michael Ahlefeldt-Laurvig på Egeskov er blevet bedt om at udsmykke pakkerne med sandwichbrød.

- Jeg blev noget overrasket, da jeg for et halvt år siden blev ringet op af Netto og spurgt, om jeg ville være med til at lave en etikette til en af deres varegrupper, siger Michael Ahlefeldt.

Overraskelsen skyldes, at greven kun er kendt som kunstner af en snæver kreds. Nemlig af de venner, der har adgang til de private gemakker på Egeskov.

En bid af paradis

- Jeg fik at vide, at Nettos direktør M.O. Krage ved en eller anden lejlighed havde set et af mine billeder, og at det var derfor, jeg kom med, siger Michael Ahlefeldt, som valgte et stort maleri, der forestiller paradisets have som motiv til etiketten.

- "En bid af paradis" når man spiser sandwichbrød. Tror du ikke, den sælger meget godt, lyder det i mobiltelefon fra den malende greve på det midtfynske slot.

Michael Ahlefeldt har, hvad kun de færreste ved, fået undervisning i tegning og maling i sin ungdom. Men det var først i 1999, talentet blev taget op på et kursus i Firenze i Italien, efterfulgt af et malekursus i Odense.

Og nu males der i en grad, så der for øjeblikket står 60-70 acrylmalerier i den private lejlighed.

- På et eller andet tidspunkt laver jeg nok en udstilling. Men dét at male er en meget hudløs ting, så jeg skal lige være klar til det, siger Michael Ahlefeldt, som forleden brugte en hel nat og en opera på at male to store billeder. Et lyst - og et mørkt.

Det mørke vandt, og det lyse arbejdes der videre med.

Kunst under indkøb

Netto, der ud over grev Michael har bedt 11 andre kunstnere fra hele landet deltage i etikette-udsmykningen af dagligvarer i uge 38, vil gøre kunsten til en konkurrence.

- Kunst er en del af vores dagligdag, og det vil vi gerne gøre opmærksom på på denne måde, siger mediekoordinator Heidi Kessler fra Netto.

Koncernen gør kunsten til en konkurrence for sine kunder.

De skal stemme på deres egen kunstetiket-favorit på en konkurrencekupon. Den befinder sig i den brochure, der i 2 1/2 million eksemplarer bliver husstandsomdelt i uge 38, og de tre kunstnere, som får størst stemmetal, bliver kåret i oktober.

Vinderplakater

- De tre vinderes etiketter vil også blive trykt som plakat, siger Heidi Kessler, der ikke vil ud med, om kunstnerne har fået noget for deres kunstneriske indsats for dagligvarekoncernen.

Hvorvidt Egeskov-grevens etiket kommer på plakaten, vides endnu ikke. Men ét er sikkert: Greven har allerede sat sit kunstneriske aftryk - i et stort maleri i kirken på Statsfængslet i Ringe.

Grevekunst og sandwich

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.