Gladiatorkamp på foxtrot og jive


Gladiatorkamp på foxtrot og jive

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TOTALTEATER: "Maratondansen" drager paralleller til vor tids kyniske realityshows

Illusionen er perfekt fra det øjeblik, man træder ind i teatersalen: Rummet er forvandlet til det indvendige af en nødtørftigt sammenklampet træpavillion. Under spærene hænger kæder af nøgne elpærer, fra små boder sælges hamburgere, hotdogs og Coca-Cola. På et stillads bagerst i rummet sidder et smoking-klædt orkester.

Men det er dansegulvet, arenaen midt i rummet, der suger publikums øjne til sig. Her skal "gladiatorkampene" i jive, foxtrot og vals udspille sig.

Livsfarlig dans

Året er 1935 i depressionens USA. Arbejdsløsheden er kolossal, fremtidsudsigterne tilsvarende små - og drømmene tyndslidte. Overlevelsen kan man sikre sig ved f.eks. at melde sig til Maratondans.

En konkurrence, hvor man i døgndrift og i ugevis bogstavelig talt risikerer at danse sig ihjel for øjnene af et sensationshungrende publikum. For 1500 skinnende sølvdollars.

Stedet ledes af den anløbne elegantier, showmasteren Rocky Gravo - øretæveind-bydende spillet af Dejan Cukic - hvis opgave er at opildne danserne, spille parrene ud imod hinanden, holde sponsorerne tændte og publikum klistret til stolesæderne.

Kirsten Peüliche er fugleskræmslet Mrs. Layden, en millionøse, der som en anden grib overvåger rædslerne fra første parket.

De værste sider

Mellem disse to yderpunkter er danserne statister, et tidsfordriv af kød og blod. En sammenligning med vor tids realityshows er uundgåelig: Her blotlægger de medvirkende også de værste sider af deres personlighed, og de mest modbydelige ur-instinkter vælter frem, når presset bliver stort nok.

Kynismen og absurditeten bliver understreget af, at hovedparten af forestillingens konkurrerende par er hentet fra Robinson, Stjerne for en aften, Popstars og Idols. En gimmick, som nok understreger parallellen til nutiden, men som også - forhåbentlig utilsigtet - kommer til at udstille mennesker, der faktisk har forfulgt drømmen om hurtig berømmelse.

Mest velanbragt er Trine Jepsen fra Eye-Q som den lidt gennemsigtige refrainsangerinde, og James Sampson redder æren med en inderlig fortolkning af "Amazing Grace". Begge bliver akkompagneret af et seks mands orkester, der fungerer som lydtapet til trængslerne på dansegulvet. Men ideen med at give mellemkrigstidens dansemusik følgeskab af Stevie Wonder, Beatles og Elvis fungerer slet ikke.

Efter 47 døgn slutter Maratondansen - uden at gevinsten bliver udbetalt. Dansepavillionen bliver sprængt i luften - sandsynligvis af fanatiske modstandere af den form for menneskelig depravation. Og i grunden ganske belejligt for arrangørerne, der sparer de 1500 dollars og få uger senere kan etablere en lignende konkurrence et andet sted.

Nød og nænsomhed

Instruktøren Flemming Enevold har naturligt nok lagt mest energi i personskildringen af par nummer 22, Paw Henriksen og Iben Hjejle, der forsvarer deres karakterer med styrke og hudløshed.

Paw Henriksen er bondeknolden Robert, der drømmer om at bliver filminstruktør, men som alt for hurtigt bliver voksen. Iben Hjejle er Gloria, den desillusionerede pige, der efter en hård opvækst og fire småroller erkender, at livet aldrig bliver hendes legeplads.

På Gladsaxe Teater er "Maratondansen" en spektakulær oplevelse. Desværre overlever den knugende intensitet fra første akt ikke pausen, men selv om tempoet daler, og handlingen står en anelse i stampe, æder forestillingen sig alligevel ind på én.

Det er vellykket totalteater, og som romanforlægget Horace McCoy's "They Shoot Horses, Don't They" ikke kun en fortælling om mennesker hinsides enhver form for selvagtelse og anstændighed. Men også en historie om nænsomhed og om et venskab udsprunget af håbløshed og nød - og forseglet med den barmhjertige død.

Lene Kryger

Gladsaxe Teater, søndag: "Maratondansen". Dramatisering: Ray Herman. Iscenesættelse: Flemming Enevold. Scenografi: peter Grant. Kostumer: Jørgen Simonsen. Kapelmester: Thomas Jaque. Medvirkende: Dejan Cukic, Paw Henriksen, Iben Hjejle, Kirsten Peüliche m.fl. Spiller til og med 17. april.

Gladiatorkamp på foxtrot og jive

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce