Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forfatterskole eller fin fidus?

Illustration bestilt hos Mikkel D

Forfatterskole eller fin fidus?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Internetportalen Saxo.com har netop åbnet en online forfatterskole. Den er gratis, og alle kan melde sig ind, men får brugerne reelt noget ud af skolens kurser, eller har Saxo.com blot fundet en fin økonomisk fidus?

Før i tiden fandtes to destinationer for skønlitteraturen: skrivebordsskuffen eller forlaget.

Enten sad man alene derhjemme og fiflede med nogle skriverier, som ingen fik at se, eller også satsede man stort og skabte fuldfærdige værker, der så blev udgivet på et forlag.

Sådan er det ikke længere. I dag kan man altid selv offentliggøre sine anstrengelser på internettet, hvis ikke forlagene bider på krogen, og kan man ikke komme ind på Forfatterskolen, findes der også råd for det. Skriveskoler med selvbetalte kurser dukker op overalt.

For nylig hoppede netportalen Saxo.com med på vognen med et endnu bedre tilbud, www.saxo.com/forfatterskole. Her tilbydes fri adgang til en gratis forfatterskole. Skolen råder over to lærere, der begge har en mængde udgivelser bag sig og desuden underviser professionelt i skrivning. Al undervisning på Saxos forfatterskole foregår via internettet, og hver uge gives en ny skriveøvelse for de ca. 2300 tilmeldte brugere. Tre forskelligartede besvarelser vælges efterfølgende ud og kommenteres offentligt af lærerne. Alle besvarede opgaver kan dog læses af alle brugere, og det er meningen, at de skrivende også skal kommentere og lære af hinandens tekster.

Enhver er kritiker

Med 2300 potentielle kritikere skulle alle tilmeldte være garanteret respons på deres tekster. Spørgsmålet er bare, om 2300 meninger ikke skaber mere forvirring end klarhed hos den skrivende?

Daniel Zimakoff, der udgør den ene del af skolens lærerstab, mener ikke, at de mange kommentarer vil skabe meningsforvirring hos den enkelte:

- Først må man huske på, at alle 2300 ikke giver respons på samme tekst. Vi tror ikke, det bliver ikke et problem, så længe man ved, om kritikken kommer fra en lærer eller en medskriver. Desuden lærer man ikke kun af den kritik, man får af en lærer. Man kan også få meget ud af kritikken fra de andre skrivende på netskolen, men i sidste ende må man jo tage, hvad man kan bruge og lade resten ligge.

Skolens anden lærer, Ida-Marie Rendtorff, er af samme mening:

- Man må se på den kritik, man får og mærke efter i sig selv, hvad der er rigtigt. Det kan man lige så godt vænne sig til som skrivende. Den professionelle forfatter vil ofte opleve samme situation bl.a. i samarbejdet med redaktøren. Her må forfatteren af og til kill her darlings og andre gange holde fast. Desuden må man huske, at vi i forbindelse med netforfatterskolen taler om små konkrete øvelser, ikke færdige værker.

Den kommende rektor for Forfatterskolen i København, Pablo Llambias, ser heller ikke noget galt i, at de tilmeldte kursister skal kritisere hinandens tekster. Til gengæld mener han, at det er et stort problem, at så få tekster får kritik af lærerne:

- At de har over 2000 tilmeldte og kun tre lærerlæsninger pr. øvelse kan simpelthen ikke være seriøst ment. Man kan også se, at eleverne skriver på deres debatforum, at de er frustrerede over ikke at blive læst. De to forfattere, der er tilknyttet skolen må opleve det som frustrerende ikke at kunne give kritik til alle dem, der henvender sig, siger han.

Saxos interesser

Et andet element ved Saxos skriveskole, der giver anledning til panderynken hos den kommende rektor, er den tætte forbindelse mellem skolens hjemmeside og forlaget BoDs hjemmeside. Via BoD (Books on Demand) kan man udgive sine egne bøger mod betaling.

- Saxo.com prøver formentlig at tiltrække trafik til deres hjemmeside for at få afsat deres suppleringsprodukter, påpeger Pablo Llambias og uddyber:

- For det første tilbyder de books on demand. For det andet tilbydes der deltagelse i en fysisk forfatterskole efter onlineskolens ophør. Her vil de to forfattere kunne give kritik, men det koster naturligvis penge.

Ingen af forfatterskolens to lærere ser problemer i at kæde Saxos netskole og selvbetalingsforlaget sammen. Hverken Zimakoff eller Rendtorff mener, at man ved at linke fra forfatterskolehjemmesiden til BoD giver folk den ide, at de efter at have deltaget i onlineskolen nu er udgivelsesklare forfattere.

- Jamen folk kunne jo have udgivet selv alligevel, forklarer Zimakoff og fortsætter:

- Man skal også huske på den nye trend, der er på vej, hvor folk gerne vil udgive deres egen bog i 10 - 20 eksemplarer og så give dem til venner og familie, og det er der ikke noget odiøst i.

Rendtorff tror, at deltagerne i forfatterskolen vil få et realistisk billede af, hvad der skal til for at udgive efter at have deltaget i skolens 10 øvelser.

- Vi lover ikke, at folk er klar til at udgive efter et endt forløb på forfatterskolen, men forhåbentlig har man lært noget mere om at skrive, ræsonnerer hun.

Pablo Llambias er knap så positiv i sin vurdering af, hvilke indsigter Saxo.coms skrivekursus kan give de tilmeldte:

- For mig ser det ud til, at Saxo udnytter folks behov for at skrive til at få trafik på deres hjemmeside. De tilbyder meget lidt litterært for at få meget - bl.a. rettighederne til folks tekster. Jeg synes ikke, at det ligner et hæderligt tilbud. De to forfattere, der er tilknyttet projektet, må spørge sig selv, hvad det er, de bliver brugt til, slutter han.

Forfatterskole eller fin fidus?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.