For meget flæsk og for lidt kød

Charlotte E. Munksgaard yder en glimrende præstation i årets Kerteminde Revy. Hun har potentialet, men mangler et ordentligt materiale at rive i, mener anmelder Jørgen Aagaard.

For meget flæsk og for lidt kød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er plads til forbedringer i årets Kerteminde Revy.

REVY

Kerteminde Revyen: Så er der serveret

Revydirektør Mads Nørby har iført sig spraymalet jakkesæt, grøn som vårens hæk, en håbets og optimismens farve, som fortæller om hans drømme om en opblomstring for revyen i Amandas by.

Men det er en kamp op ad bakke, et langt sejt træk at banke en kulturbegivenhed ind i folks hoveder og få den gjort den til en institution, et årligt tilbagevendende sommerhøjdepunkt, som folk og fæ bør indrette deres kalender efter.

De tre foregående års revyer med Mads Nørby som dirigentstokkefører har ikke alene givet løfter for fremtiden i teatersaunaen på Tornøes Hotel, men fra første færd leveret forestillinger med vid og bid, kant, samfundsrevsende skarphed, gøgl, gejl og en teskefuld spiselige platheder.

Sådan som en revy skal være, hvis kniv- og gaffel-publikummet skal have andet end den engelske bøf og rødvinen med hjem.

I år er det røde kød skiftet ud med stegt flæsk, persillesovs og nye danske kartofler, en langt mere blod- og vitaminfattig kost, (måske et signal om, at revyiværksætterne bevæger sig på økonomisk usikker grund), som i nogen grad har forplantet sig til begivenhederne på scenen.

Årets revy når ikke samme højder som tidligere, for mange numre er for lange, for mange numre flyder ud i manglende pointer og punchlines og emnerne er mere private, navlebeskuende, tidløse og set før i anden forklædning end skarpe, aktuelle kommentarer til dagens hidsige debatter.
Kristian Holm Joensen er revyens konge med sine mange facetter og gummimimik.
Kristian Holm Joensen er revyens konge med sine mange facetter og gummimimik.
Foto: Kerteminderevyen.dk

Nærmest genialt

Det behøver, der ikke være noget i vejen med, men det kræver originale idéer og tekster, der når ud til langbordene.

Og de findes. Pernille Plaetners tekst "Williams legetøj" om børn, der har fuldstændig kontrol over forældrene, får hvad de peger på, spiller dem ud mod hinanden og i det hele taget demonstrerer moderne børnemagt. Pakket ind i en dukketeateramme med barnet som dukkefører nærmer det sig det geniale.

Aldeles forrygende morsom er også Mogens Økjærs "Raveri", om bankrøveren der ikke har styr på vokalerne og ikke vil gennemføre sit røveri, hvis ikke overvågningskameraet kører.

For hvis ikke der er tv på, er det jo slet ikke sket i virkeligheden. Det er ganske vist set før, men Kristian Holm Joensen som nørdet bankmand og Caspar Phillipson som kikset røver løfter opgaven mod højderne.

Til den bløde mellemvare hører en sød sang om "drop napoleonskagen, dyrk sex om dagen", Anders Fuck med Napoleonshat på hovedet, "I'm very busy in Europa", sketchen om hundelorten, som de to tumber fra Park & Vej diskuterer, hvem af de kommunale afdelinger skal flytte, og de skuffede roligans, der stadig synger de fede slagsange fra de glade fodboldfirsere, men nu nedlægger sig selv og foreningen.

Kristian er konge

Måske man også skulle nedlægge monologen "Swingtime", om musikeren der, skal spille swing, men i stedet havner i en swingerklub. Den nærmer sig det tåkrummende klichéfyldte og udfordres, hvad det angår, kun af "Tarmcoachen", et tarmrensernummer, hvis pointe fortaber sig i den sindrige maskine, der mestendels består af pvc-kloakrør, hvoraf et enkelt er gennemsigtigt, så man også kan følge med i tarmudfloddet.

På scenen holder Kristian Holm Joensen højt niveau revyen igennem. Sjov, alvorlig, skarp og overlegen gummi-mimik gør ham til revyens konge, Caspar Phillipsons savner udtrykspotentiale, men synger fremragende, mens Charlotte E. Munksgaard har potentialet, men blot savner noget ordentligt materiale at rive i.

Det havde aftenens musikledsagelse Anja Mathiesen til gengæld. Og hun udførte det perfekt på trods af, at hun var iført tørklæde - en tilfældighed, en protest eller blot en kommentar til regeringens store interesse for hovedbeklædning?

OM FORESTILLINGEN

Kerteminde Revyen, Tornøes Hotel: Så er der serveret. Instruktion: Pia Jette Hansen. Musiker: Anja Mathiesen. Medvirkende: Kristian Holm Joensen, Charlotte E. Munksgaard, Caspar Phillipson og Mads Nørby.Torsdag, fredag lørdag frem til 5. juli.

For meget flæsk og for lidt kød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce