Folkemusikkens lydfotograf

Producer og folkemusikkens ål, Torben Sminge, i sit elskede studie.
Foto: John Fredy

Folkemusikkens lydfotograf

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Torben Sminge fra Odense er manden bag et utal af folkemusikudgivelser. Han er en af de største rorgængere og spillere på markedet herhjemme som producer og mikser. Eller med egne ord: Som lydfotograf.

Musik: Politikens store, fyldige rockleksikon står på reolen og bugner med information om tidernes musikalske in- og output.

Fra fra AC/DC over The Beatles til produceren Phil Spector.

Bogen er måske gået en kende forkert i byen her i Odense-forstaden Snestrups villakvarter et langt sneboldkast fra Tarup Centers tilforladelige muzaklyde og Hilbert Christiansens Fiskehandel. Her svømmede engang levende ål rundt i et kar med livet som daglig indsats.

Vi er nemlig indenfor i lydstudiet, hjemme hos musiker, komponist, dirigent og producer Torben Sminge.

Han har de seneste mange år som en ål snoet sig ind i kystnære havne i folkemusikkens land. Han er nu at regne som en af de mest toneangivende rorgængere, producere og fødselshjælpere af folkemusik i Danmark. Rock holder han sig fra.

- Jeg er med i cirka halvdelen af alle udgivelser med folkenmusik herhjemme, siger han.

På den ene eller den anden led som "optage-onkel", mikser, producer eller bag masteringen. I sig selv en kende paradoksalt al den stund, at Torben Sminge er uddannet klassisk og rytmisk musiker og aldrig havde svømmet i de folkemusikalske farvande.

- Jeg vidste ikke rigtig noget om folkemusik, inden jeg gik i gang med at producere det. Nu er det kommet ind under huden på mig, fortæller Torben Sminge.
Sådan her. Så meget må a-stykket fylde, forklarer producer Torben Sminge i sit lydstudie i Snestrup ved Tarup.
Sådan her. Så meget må a-stykket fylde, forklarer producer Torben Sminge i sit lydstudie i Snestrup ved Tarup.
Foto: John Fredy

Lydfotograf

Han er faktisk blevet så god til at tyde musikkens fylde og klang - også qua sin solide, musikalske baggrund - at han kalder sig selv for en "lydfotograf".

- Jeg er lyttende og åbenbart god til at læse mennesker. Jeg underviser også i pædagogik på Det Fynske Musikkonservatorium. Jeg giver kvalificeret modspil. Måske er det og det a-stykke for langt. Her er et problem og så videre, siger produceren om arbejdet med musikerne.

Det hele handler om at være engageret, siger han.

- Når jeg arbejder, så er jeg der 100 procent for musikerne. Jeg skærer ikke hjørner af, fortæller Torben Sminge, uden det skal lyde som en salgstale.

Det ene har taget det andet med sig for ham.

Fra spæde plask med Paarup Aftenskoles sammenspilshold og børnehavebørn (1998) over H.C. Andersen Festspillene (2002) til hæder og champagnesprøjt via Haugaard & Høirups "Om sommeren" (2003), Serras’ "Stand Clear Of The Closing Doors Please" og samme Haugaard & Høirups "Gæstebud/Feast" (2005). De tre sidstnævnte scorede en Danish Music Award.
Torben Sminge i sit lydstudie. Tæpper og udstyr skal der til. Han startede med at bruge blå vattæpper fra Dyne-Larsen som lydisolering. Men de tider er for længst forbi.
Torben Sminge i sit lydstudie. Tæpper og udstyr skal der til. Han startede med at bruge blå vattæpper fra Dyne-Larsen som lydisolering. Men de tider er for længst forbi.
Foto: John Fredy

Dyne-Larsens store arv

Nu er Sminge en af de store ål i branchen. Ham man gyder idéerne hos.

- I begyndelsen startede jeg ud med blå vattæpper fra Dyne-Larsen (Jysk-ejer Lars Larsen, red.), som lydisolering, griner Sminge.

- Dyne-Larsens tæpper er faktisk ret gode til det, afslører Torben Sminge og vælger at kalde tæpperne for audiotæpper. De har været med i mange indspilninger. Dyne-Larsen burde være krediteret, erkender han med et smil.

- Det har aldrig været teknikken, som har interesseret mig. Det har været musikken, bedyrer Torben Sminge.

Det er mange år siden i disse stunder, at vattæpperne var et guldkøb og et godt tilbud på billigt udstyr fra den snu Larsen. I dag har Sminge sit helt eget, toppolstrede lydstudie, hvor de blå vattæppers rolle efterhånden blot er at gøre det ud som svedtørklæder mellem akkordernes udfoldelse.

- Jeg var engang (i 80’erne, red.) i et fedt studie ved Slagelse. Jeg var ret ung, og jeg regnede aldrig med, at jeg en dag skulle få mit eget studie, siger Torben Sminge.

Han tog fejl. Tyve år har det taget ham at bygge interessen og det pænt dyre studie op og fylde på med gear.

- Jeg har fået det gear, jeg har brug for. Men jeg er en gear-junkie. Der er altid en dims til, erkender lydoptageren.

Grunden til hans succes skal også ses i, at folkemusikerne synes, det er fedt at ringe på hos "Sminge", siger han.

- Studiet er i mit hjem. Jeg ved godt, det lyder som en kliché. Men folkemusikere er sådan nogle hyggeonkler og vil gerne ryge en pibe tobak i hjemlige omgivelser, fortæller Torben Sminge.

Folkemusikkens lydfotograf

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce