Cd-anmeldelse

Dette er det sidste album i sangeren og komponisten Anna Kruses trilogi med fortolkninger af Edith Södergrans digte. Edith Södergran er nationalt eje i Sverige, men nok knapt så kendt her i landet. Det råder Anna Kruse bod på gennem sine fine og intense versioner af de ofte melankolske tekster tilsat nordisk "sound" med et særdeles kraftigt afsæt i den svenske visetradition. Indimellem Anna Kruses sang læser Stina Ekblad op med sin mørke, velkendte stemme, for sig selv eller ind over både musik og sang. Det sidste virker noget søgt, men har dog i et par af sangene en vis stemningsskabende virkning.

Anna Kruses melodier er stålsatte og markante og matcher udmærket digtenes budskaber, som mest af alt kredser om menneskets vilkår på godt og ondt i tilværelsens centrifuge. Lyrikeren Edith Södergran (1892-1923) rammer lige ned i al skrøbeligheden, men forstår også at gennem- og overskue menneskets situation uden at blive befølt og sentimental. Teksterne er præcise, nuancerede, stærke, uafrystelige, men også livsbekræftende.

Anna Kruses "Edith Band", der består af en række kompetente skandinaviske musikere, spiller veloplagt og varieret i de forskellige stilarter, lettere muntert jazzet eller vemodigt og afklaret. Begynd lytningen med "Nattlig Madonna", så spændes sindet til at modtage de mange fine indtryk undervejs på hele "skivan". Som bonus vedlægges en cd med hele seks forskellige versioner af et af digtene, "Till fots", et bidrag fra hver af musikerne i bandet, som netop fejrer 10-års fødselsdag. God idé!

Folk/viser: Anna Kruse & Edith Band: "Himlens Rand"

Gateway Music