Flot, men en anelse rodet

"Indspilning af "Jerusalem". Backstage, 1995. De Svenske Filmstudier, Stockholm" kalder Marianne Grøndahl dette foto, der er et næsten guldalderagtigt maleri - dog i S/H.

Flot, men en anelse rodet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Intet katalog, ingen uddybninger. Alligevel giver ny fotoudstilling på Brandts et godt overblik over en fotografkarriere.

Marianne Grøndahl har været vidt omkring i sin karriere som fotograf, og det er den nye udstilling på Museet for Fotokunst et klart eksempel på.

Den retrospektive udstilling indeholder et bredt udvalg af Grøndahls værker, og viser således både fotografier fra hendes rejser i verdens brændpunkter som Ex-Jugoslavien og Afrika, og et udpluk af hendes fornemme portrætter af forfattere og komponister.

Med på udstillingen er samtidig et udvalg af et af hendes største projekter, hvor hun fulgte Den Danske Balletskole gennem en årrække. Fotografierne indeholder en lethed og flygtighed, som man ellers oftere genkender fra maleriet.

Det er storartet og vidner om en fotograf, som bruger tid på at undersøge motiver tilbundsgående. Det kommer også til udtryk i den store mængde portrætter, hvor Grøndahl bruger lang tid på at lære vedkommende at kende, inden baggrunden i motivet vælges.
Den Kongelige Danske Ballet før tæppet går for
Den Kongelige Danske Ballet før tæppet går for "Serenade", 1993

På række

Som retrospektiv udstilling er det klart, at der skal træffes mange valg omkring, hvilke værker der skal indgå. Det er lykkedes at skabe et gedigent billede af Grøndahls arbejdsområder og store kvaliteter. Desværre medvirker det også til, at udstillingen kan virke en smule rodet for beskueren. Hvert enkelt tema indeholder 5-15 fotografier, som ofte er i underkanten til at give et indtryk af projektet.

Heldigvis er sammenhæng i motiv prioriteret over kronologi. Dette betyder, at der enkelte steder er blevet plads til forklarende tekst med fokus på Grøndahls arbejdsmetoder.

Det fungerer glimrende, fordi det giver et godt indblik i de mange valg, fotografen skal træffe i udarbejdelsen af sit værk, og derfor kunne man flere steder have ønsket sig, at det var uddybet yderligere. Da der desværre heller ikke er udarbejdet et katalog til udstillingen, har man ikke mulighed for at udforske området yderligere her.

Alligevel er der alt i alt tale om en grundig udstilling, som viser fotografiet fra sin stærkeste side.

Om udstillingen

Museet for Fotokunst, Odense: "Fotografier 1980-2008 - Marianne Grøndahl". Til 16. november.

Flot, men en anelse rodet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce