Ben Stiller tager temperaturen på de amerikanske værdier i Mike Whites karakterstærke drama.

Brad Sloan, hvid middelklasseamerikaner i midten af 40'erne, undrer sig over konens prioriteringer. Hun stiller sig tilfreds med så lidt, tænker han og får et mentalt billede af livsledsageren, der smager på sovsen: "Du laver en fantastisk sovs, Brad." Konen lyder oprigtig, men der er et strejf af rutine i kommentaren.

Så glider tankerne i dystre spor. Til studiekammeraterne, der med karrierer inden for politik, arkitektur og finansverdenen er strøget til tops i voksenlivet og soler sig i hinandens succes, mens Brad kæmper med sovsen og sin lille non profit-organisation fanget i middelklassens tomgang. Omgivet af betahanner, mens han misundeligt ser succesvennerne på bladenes glittede sider.

Brads krise forværres, da han og sønnen Troy, nydeligt underspillet af Austin Abrams, tager på roadtrip for at tjekke Bostons universiteter ud og nå en række studievejledersamtaler. Brad føler sig som en fiasko, når han sammenligner liv, men ved mødet med universitetsmiljøets unge idealister åbnes for noget mere komplekst. Kan man overhovedet måle succes på, hvor mange penge, der skovles ind? Måske er det i virkeligheden de andre, der har solgt ud? Måske har Brad, og alle de andre middelklasseamerikanere, han unfair har stemplet som uambitiøse, i virkeligheden rigeligt?

Hvor Mike Whites "Brad's Status" trækker gode point hjem, er på de stærke figurer, vi præsenteres for med et strejf af syrlig, selvreflekterende humor og bittersøde livkrisefrustrationer. Ben Stillers nærværende voice over hiver os med et imponerende overblik gennem et omfattende persongalleri, mens det hele falder sympatisk i hak på grænsen mellem mainstream og samfundskritisk independent-film. Et terræn, der på ingen måde er fremmed for instruktør Mike White. En ferm filmskaber og skuespiller med et kritisk blik på de amerikanske roller og værdier, men med næse for at servere dem for et bredere publikum.

Derfor er det også brandærgerligt, at filmens manuskript på væsentlige punkter virker skitseagtigt og konstrueret, hvilket forhindrer os i for alvor at blive suget ind i Brads midtvejskrise og Troys usikre, spæde skridt ind i voksenlivets identitets- og værdiskabelse.

Og så er vi tilbage ved Brads fantastiske sovs. At værdsætte de simple ting. At have overskud til andre. Hvilket skaber fundament for at huske ægte værdier og idealer i stedet for at lade os narre af den ene procents overdådige succes som målestok for resten af samfundet.

"Brad's Status"

Drama, amerikansk, 102 minutter, tilladt for alle