Filmanmeldelse

Tom Cruise gør et strålende comeback som piloten Barry Seal i Doug Limans autentiske svindlerkomedie om USA's rolle i våbenstøtte til guerillagrupper og træningen af Contraer i midten af 80'erne.

Narkosmugling. Våbenhandel. Pengehvidvask. Og måske et lille dødsfald hist og pist. Det går strygende for piloten og universalslynglen Barry Seal. Han har nemlig Uncle Sams beroligende ord for, at det hele er i en god sags tjeneste.

I starten af 80'erne flygter Seal hjulpet af CIA til byen Mena, Arkansas. Her oprettes der en mindre lufthavn, hvorfra der flyves våben og udstyr ind til Contraerne i Mellemamerika. Tanken er, at de skal vælte de kommunistiske regimer, men i virkeligheden er de fuldstændig håbløse som soldater. Men Barry bliver grisk og forsøger at spæde våbensalget op med lidt narkosmugling for de spirende narkokarteller. Inden længe er han i klemme mellem kartellerne, der naturligvis er meget interesserede i Barrys våben og Contraerne, der egentlig hellere vil have pornoblade og sprut. Alt imens CIA, der kræver mere pres på kommunisterne, forlanger, at Barry og hans folk transporterer Contraerne til USA og etablerer en hemmelig guerillatræningsbase på hans lille private lufthavn. Hvilket passer Barry fint, så længe pengene flyder i en lind strøm.

Semiautentisk vanvid

Under den hurtigtbevægende, hæsblæsende overflade af regeringsmistro, medieklip, videoæstetik og det boblende semiautentiske vanvid i Seals projekt er "American Made" en småanarkistisk, antiautoritær slyngelkomedie om, hvordan magthavere udøver skjulte agendaer, når de føler sig hævet over folket og resten af den demokratisk valgte regering. Der er stof til eftertanke. Om det morads, det skaber og om egentlig velmenende, handlekraftige folk, der går og småkeder sig og, før de ved af det, er uhjælpeløst fanget i moralsk kviksand.

Men det tænker du næppe over i biografen, for hverken instruktør Doug Liman, manuskriptforfatter Gary Spinelli eller superstjerne Tom Cruise er ude på at kede nogen halvt ihjel med et hav af løftede pegefingere. I stedet går "American Made"-filmholdet efter at skabe en medrivende semiautentisk slyngelhistorie løftet direkte ud af Martin Scorsese-håndbogen. Et stærkt miljø, bundsolide karakterer, kvik dialog med forklaringer holdt på et minimum, et heftigt soundtrack, et hurtigtskiftende plot med vedvarende fokus på den konstant strammende skruestik samt en småromantisk optik, hvad angår de kriminelle typer.

Men vigtigst alt står i centrum en slyngel, vi knytter os så meget til, at vi ender med at komme til at holde med og af ham og sidder med tilbageholdt åndedræt, når det hele ramler sammen. I bevægelsen fra start til slut glemmer vi helt, at han er skurk. Det velkendte kan filmen ikke helt ryste af sig, for formularen kender vi allerede fra Scorseses hovedværker "Goodfellas", "Casino" og "The Wolf of Wall Street", men det lykkes forbavsende godt for Liman at gøre hele fortælleformen til hans egen og trække den i retning af den slags actionpakkede skæbnefortællinger, han ellers er kendt for.

Sommerfilmsæsonen startede hæsligt for Cruise med "The Mummy", der havde svært ved at finde fodfæste og fik sine egne postmoderne genrehybridideer galt i halsen. Så ligner "American Made" mere et stilsikkert og funklende mainstreamhit, hvor alle kan være med. Tom Cruise så charmerende som nogensinde når han med smittende entusiasme og skyhøj selvtillid åler sig fra konflikt til konflikt. Og alligevel lykkes det ham gennem nærmest mikroskopiske pauser af uro og sprækker i charmen at lade os vide, at denne mands timeglas rinder meget, meget hurtigt ud. Velkommen hjem, Tom.

"American Made", amerikansk, 115 minutter, tilladt over 11 år.

  • fyens.dk