Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Eventuelt kunne man være troværdig


Eventuelt kunne man være troværdig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er stadig et åbent spørgsmål, hvad Odense Kommunes udviklingskontor Eventhouse egentlig har skabt i sin mere end tre år lange eksistens.

I weekenden beskrev Fyens Stiftstidende, hvordan eventkontoret kritiseres for ikke at have produceret noget synderligt nyt og for ikke at have indfriet de mål om at trække unikke begivenheder til Odense, som bl.a. var formålet med kontoret.

Alligevel fastholder Eventhouse-chef Claus Koch ganske forventeligt, at kontoret har gjort alt det rigtige. Man har udviklet Odense Blomsterfestival, selv om festivalens egen sekretariatsleder har svært ved at få øje på ændringer. Man har også udviklet H.C. Andersen Julemarkedet og så godt som skabt Robotfestivalen, der ifølge Claus Koch er et væsentligt fyrtårn i Odenses og hele den syddanske regions oplevelsesprofil.

Claus Kochs evalueringsrapport om Eventhouses gøren og laden i de seneste år er blomstrende læsning, som pressen skal stille spørgsmålstegn ved. For nok er f.eks. Robotfestivalen et nyt initiativ med et vist potentiale, men hvornår blev den til et fyrtårn for en hel region? Måske skal Koch vare sig for de rosenrøde ord, når han vurderer sit eget kontors indsats.

Uanset, hvilken udvikling Eventhouse har bidraget med, er Odense endnu ikke Danmarks mest attraktive turistdestination uden for København, og der er dermed en ganske stor uoverensstemmelse mellem de forventninger, der er knyttet til Eventhouse, og de konkrete mål, der er nået.

Det kan skyldes flere forskellige forhold - herunder manglende tid, manglende ressourcer, manglende dygtighed og manglende overensstemmelse mellem de flotte ord og den irriterende virkelighed.

Man skaber ikke fra den ene dag til den anden et troværdigt skønmaleri af Odense, uanset hvor stort et eventkontor, man har. Troværdige skønmalerier tager tid - bare spørg Rembrandt - og bunder i noget så konkret som virkeligheden. Uanset, hvor meget samarbejde og synergi man forsøger at skabe, vil substansen af Odense stadig være det samme, medmindre byens politikere og øens turist- og kulturvirksomheder virkelig forsyner udviklingsselskabet med et troværdigt budget og en troværdig vision.

Der er dyb fornuft i at udvikle Odense til at blive en by, der trækker nye borgere, virksomheder og investorer til. Men politikerne m.fl. må sande, at forandring, udvikling og innovation tager tid og koster penge. Og Eventhouse må sande, at et troværdigt og realistisk selvportræt ofte er vigtigere end et politisk motiveret skønmaleri.

Eventuelt kunne man være troværdig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.