Gotisk gys i Joanne Harris' debutroman
Navnet Joanne Harris er for mange synonymt med den sansemættede og filmatiserede "Chocolat", men før Harris skrev berusende om chokoladefremstilling i en lille fransk flække, debuterede hun i en helt anden genre, nemlig i en genoplivning af den gotiske roman, der havde sin storhedstid i 1800-tallet og kredsede omkring den irrationalitet og okkultisme, som datidens videnskabsånd havde et anstrengt forhold til.

"Sov, mit barn" hedder Harris' debutroman - en skildring af kunstneren Henry Chester og den barnemodel, Effie, som han fejlagtigt gifter sig med, så snart hun er voksen nok. Effie er dog knapt så uskyldig som Chesters yndlingsmotiver - tiggerpige og Ofelia i søen - hun er træt af dødsmetaforik og tungsind, for der er stærke passioner i den unge kvinde, og da de ikke bliver indfriet af den seksualforskrækkede Chester, anskaffer hun sig en mere munter elsker.

Joanne Harris vil imidlertid mere end løsne på det victoriansk tvangskorset af seksuel hør og bør. Hun dramatiserer i "Sov, mit barn" en kvindedæmoniserende tid, som var så vanvittig at leve i, at mange kvinder - hjulpet på vej af opium, laudanum, selvdøde ægteskaber og manglende uddannelse - blev syge af den. Det gør Effie også.

"Sov, mit barn" dyrker gotikkens gys, det menneskelige mørke, den skrækblandede fryd og fornøjelsen ved at få indsigt i andres hemmeligheder. Et lille must for elskere af djævelsk mørk chokolade.

Joanne Harris: "Sov, mit barn", 421 sider, 299 kroner. Oversat af Camilla Christensen. Samlerens Forlag.

Udkommer i dag, torsdag
  • Fyens Stiftstidende