Eriks skæbne

Malene Ravn. Foto: Robin Skjoldborg/Gyldendal

Eriks skæbne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Man kan godt hævde, at Malene Ravn er trådt i Jesper Wung Sungs fodspor med sin roman om den kinesiske indvandrer Lai Fun, der, som hovedpersonen i Wung Sungs roman "En anden gren" fra 2017, kommer til Danmark i 1902. Begge flygtninge fra bokseropstanden i Kina. Begge optræder som artistiske trækplastre i Tivoli og som eksotiske undermennesker fra et fremmed land. De udsættes for spot og spe, grov nysgerrighed, pøbelagtig stupiditet - kort sagt: for menneskedum racisme. Det gør deres efterkommere også, og i Malene Ravns bog er det Lai Funs søn, Erik, der især må stå for skud.

"I dine øjne" er en slægtshistorie, der spænder over perioden 1899 til 2001. Den fokuserer stærkt på kvinders hårde vilkår i et mandsdomineret samfund, på voldelig og psykisk undertrykkelse, men også på flere af disse kvinders styrke. Det er dog et plus ved bogen, at denne styrke aldrig glorificeres, eksempelvis har Eriks mor ikke overskud til at elske sine halvgule søn. Kvinderne i romanen er egentlig kun rigtigt interessante i samspillet med Erik, det er karakteristikken af ham og hans opvækst blandt mennesker af vidt forskellig lødighed og moral, som er bogens mest vellykkede ingrediens.

Erik ser som barn sjældent nogen i øjnene, især bødlerne blandt klassekammeraterne vil han ikke se, vil ikke lade deres ondskab, dumhed og afmagt sive ind og inficere hans sind. Lukke ørerne gør han også, når ellers velmenende voksne taler om ham: "Folk taler. Han ser ud som han ser ud, og hvad der løber i hans blod påvirker selvfølgelig hans formåen, det må vi gå ud fra. Men jeg opfatter Erik som et temmelig begavet barn hans hudfarve taget i betragtning".

Erik går forfærdelig meget igennem. Et barn uden den far, han aldrig møder, et barn, der søger efter en identitet, sin identitet.

Da Erik som en træt 70-årig af datteren Nete foreslås en rejse til Kina, afslår han, men Nete rejser. I Kina ser hun tre buddha-figurer, hvis hænder indtager forskellige positioner for fortid, nutid og fremtid: "En hånd skubber fortiden fra sig, man skal ikke bruge tiden på fortrydelse. Håb ikke på alt muligt, det som kommer, kommer. Se hverken frem eller tilbage. Figurens finger peger. Her, nu". Måske gør oplevelsen hende mere klog på sin far, men for hende, som nu bærer paria-stafetten, er det en bekræftelse. Hun lever nu, er af en ny tid, en tid, hvor foragten for det anderledes peger tilbage på tunnelsynet.

Netop tiden som en afgørende faktor for Eriks skæbne bliver lidt for stedmoderligt behandlet i romanen, der jo spænder over den nyere danmarkshistorie. Tidsbillederne er for tandløse, hverken de to krige eller politiske begivenheder af betydning for kvinders rettigheder eller for børns vilkår får megen plads. Burde rækken af de skildrede genvordigheder have været kortere til fordel for de tidsmæssige perspektiver? Malene Ravn: "I dine øjne".

476 sider, Gyldendal

Malene Ravn: ?I dine øjne?. Foto: Gyldendal
Malene Ravn: ?I dine øjne?. Foto: Gyldendal

Eriks skæbne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce