Jakob Kullberg igen uden - og med nye venner
Den anden af tre kammerkoncerter i anledning af Carl Nielsen-Violinkonkurrencen 2008 og som præsentation af Carl Nielsen Artist 2008, bød på et program både med og uden mening i. Første del hang fint sammen: En sats fra Per Nørgaards 2. sonate for solocello, "Solo Intimo" (1954). Som tilhører føler man sig som vidne til noget dybt personligt, et menneske i samtale med sine følelser, der går fra indre stilhed til voldsomme udbrud, for til sidst næsten at svinde bort i sin egen intimitet. Jakob Kullberg formidlede denne bølge-bevægelse med en smule for megen tilbageholdenhed. Det blev knapt så ekspressivt dér hvor det egentlig krævedes. Derefter Benjamin Brittens 1.suite for solocello, skrevet ca. 10 år efter Nørgaards værk. Den er skrevet i klassisk suite-form à la Bach, her med en gennemgående "Canto" mellem bl.a. en march, en guitar-serenade, spillet med celloen fysisk oppe på elskerens knæ, og en hardangerfele-/sækkepibe-lignende "Bordone"-sats. I dette værk kom Kullbergs faste og tætte tone til sin fulde ret. Som et lille intermezzo improviserede rocksangeren Dicte's menneskestemme og hans let forstærkede cello (flot lydarbejde) over Nørgaards klaverstykke "Grooving" - for øvrigt Nørgaards eget forslag. De to stemmer legede dialog med hinanden, kærligt, inderligt, med og uden ord (en engelsk desværre ikke helt hørbar tekst), men mod slutningen af séancen fornemmedes et tydeligt Østerlandsk tonesprog i et perfekt klangbillede. En spøjs idé, sympatisk, næsten blufærdigt udført.

Aftenens sidste værk var Brahms' F-dur sonate for cello og klaver, med den altid intenst lyttende og opmærksomme Jens Elvekjær ved flyglet. Det er ligeværdige instrumenter, der her mødes i fire intense satser, også koncentreret og smukt spillet af Jakob Kullberg.

Måske havde endnu et moderne værk gjort bedre fyldest som afslutning, dog med en mundtlig forklaring eller uddybning fra podiet, som bl.a. Nørgaards to værker burde have fået. Moderne kompositionsmusik behøver ikke stive, formelle rammer - tværtimod.

Om koncerten

Odense Koncerthus, Pro Musica-salen, onsdag. Jakob Kullberg, cello, rocksangeren Dicte Westergaard Madsen, Jens Elvekjær, klaver.
  • Fyens Stiftstidende