Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En hummer i øret ...

Dalí's hummertelefon

En hummer i øret ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fabelagtig udstilling på Arken om dansk og international surrealisme i 1930erne

Udstilling, Begærets Triumf - Dansk og international surrealisme

I 1930erne svømmede surrealismen ind over Danmark, og med inspiration fra Dalí, Miró og Max Ernst arbejdede danske kunstnere med det erotiske, humoristiske og ubevidste i deres værker.

Den nye udstilling på Arken i Ishøj viser, hvordan bl.a. Richard Mortensen, Vilhelm Freddie og Ejler Bille fandt deres egne udtryksformer indenfor en særpræget kunstretning.

Udstillingen, som består af mere end 100 værker fra perioden, er inddelt, så man får en klar fornemmelse af, at nok lod de danske kunstnere sig inspirere af udlandet, men der var i lige så høj grad tale om en selvstændig eksperimenteren med udtrykket.

Det bliver tydeligt, fordi man har valgt at inddele udstillingen i små tematiske rum, hvor enten udtryksform eller motiv er grundlag for udvælgelsen.

Et sted hænger fx Vilhem Freddies Monument fra 1941 side om side med et klassisk surrealistisk maleri af Dalí, som begge emmer af freudianske undertoner.

Andre steder suppleres de maleriske udtryk med Ejler Billes formstærke skulpturer, hvilket giver et godt indblik i de forskellige udtryksformers muligheder i perioden.

Fin formidling

Surrealismen var som sagt voldsomt inspireret af den freudianske psykoanalyse, hvilket kommer til udtryk flere steder. Men det betyder også, at nogle værker kan være svære at trække mening ud af. Fra museets side er der heldigvis rådet bod på dette ved, at man har gjort et stort stykke arbejde i at introducere de tematiske rum og surrealisternes metoder med konkrete eksempler. Det gælder fx automattegningerne, som var et forsøg på fra kunstnernes side at anvende det ubevidste i udformningen af værket. Her er medtaget Asger Jorns eksperimenter ud i denne genre, som giver et unikt indblik i, hvordan kunstnerne anvendte konkrete regler til at opnå de motiver, som kendetegner surrealismen.

Derudover er der til udstillingen udarbejdet et fornemt katalog, som naturligvis indeholder en stor del af værkerne, men som samtidig uddyber væsentlige historiske betragtninger. Yderligere er flere af værkerne forsynet med uddybende analyser, som kan være en stor hjælp, når man forvilder sig ind i underbevidsthedens surrealistiske verden.

Og i dag

Udstillingen gør ikke umiddelbart selv noget for at trække tråden videre op til i dag, hvilket heller ikke umiddelbart er nødvendigt, for værkerne kan sagtens tale for sig selv. Alligevel kommer man til at fundere over, hvordan surrealisternes fokus på mange måder i dag er overtaget af reklameverdenen, som jo hele tiden bevidst arbejder med det ubevidste. På den måde ligger det surreale måske ikke så langt fra vores helt almindelige hverdag.

Om udstillingen

Begærets Triumf - Dansk og international surrealisme

Arken indtil 11. januar

En hummer i øret ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.