RETFÆRDIGHED: Denzel Washington i sit livs bedste rolle som uskyldigt dømt bokser
Film

"The Hurricane"

(*)(*)(*)(*)( )( )

Navnet Rubin Hurricane Carter siger ikke en dansker meget, mens mange i i USA mener, at at han er en af århundredets mest betydningsfulde personer. Fordi han med aldrig svigtende tro på det gode parret med en frygtindgydende viljestyrke bekæmpede et korrupt, racistisk og måske værst af alt: ligegyldigt retssystem.

Rubin Carter med tilnavnet "Hurricane" på grund af sin brutale og fremfusende stil var i 1966 en lovende mellemvægter, da han blev anklaget for at have skudt og dræbt tre, hvide, på en bar i sin hjemby i New Jersey. Selv om han bedyrede sin uskyld, blev Carter - som ikke var et af guds bedste børn - dømt skyldig af en jury udelukkende bestående af hvide.

Det var en gang børnelærdom i USA. Bob Dylan skrev sin ballade, "Hurricane" om Carter og berømte mennesker, skuespillere og politikere, opsøgte ham i fængslet. Folkestemningen førte i 1976 til, at hans og hans medskyldiges sag blev genoptaget. I første omgang løslades de mod kaution, mens en ny retssag berammes. Og under den er det anklageren, der mest overbevisende argumenterer for et racistisk motiv, og Carter og hans medskyldige sendes tilbage i fængslet. Først i 1985 underkendes den nye domsfældelse, og efter 19 år som uskyldigt fængslet var Rubin Carter en fri mand.

Det er efter filmens amerikanske premiere fremført, at Norman Jewisons "The Hurricane" ikke fortæller hele sandheden om den legendariske bokser, forfatter og profet-lignende stoiker, som bar sin skæbne med en ukuelig tro på, at retfærdigheden ville ske fyldest. Det er nok sandt, men Jewison har heller ikke villet lave en dokumentarfilm, men fortælle en moderne fabel om skyld og straf, ondt og godt.

På den måde fungerer den, måske efter europæisk smag lidt for rørstrømsk i scenerne mellem Carters møde med den 15-årige Lesra, der i en bogkasse i Toronto har fundet "The Hurricane"s bog og købt den for 25 cent. Deres bekendtskab udviler sig til et far-søn-lignende forhold, og det er Lesra og et par af hans venner, der sammen med en gruppe voksne i Canada får udvirket en genoptagelse af Carters sag og endelige løsladelse. Han bor i dag i Canada, hvor han arbejder på andre uretfærdigt dømtes sag.

Når man fængsles og bevæges af "The Hurricane" er det Denzel Washingtons skyld. Han fremstiller i begyndelsen Carter som en spændt stålfjeder, aggressiv, stolt, ubøjelig, og senere med en nærmest helgen-agtig overbærenhed og altfavnende kærlighed, der ville virke som et postulat, hvis det ikke lige var ham, der repræsenterede den.

Washington fik da også en Golden Globe og prisen som "bedste skuespiller" i Berlin i år. Der er også en slags højere retfærdighed i, at det blev canadieren Jewison, der fik lov til at føre ham frem til det, som er en af hans karrieres bedste roller. Jewison var i gang med forberedelserne til "Malcolm X" med Denzel Washington i titelrollen, da Spike Lee påstod, at det ville være forkert, at en hvid instruktør lavede filmen om en af det sorte samfunds heroer. Jewison trådte dengang tilbage, men med "The Hurricane" er han trådt frem igen.
  • fyens.dk