Dynamo: H.C. Andersens rejse lever med temperament og kastagnetter

Nini Julia Bang (øverst) og Loa Carlslund står for den sensuelle og fysiske del af operaen Andersens Duende. Foto: Jeppe Rohde Nielsen

Dynamo: H.C. Andersens rejse lever med temperament og kastagnetter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En fysisk opera har set dagens lys, og med titlen Andersens Duende tager den publikum med på et eventyr til det sensuelle, intense og intime Spanien.

Teater/opera: Duende: En ægthed og en oplevelse. En højere følelsestilstand, som kunst kan give. Hvor din gåsehud pibler frem på kroppen, dit smil når nye bredder, eller du ikke kan gøre andet end at holde vejret. I forbløffelse, fortvivlelse eller forførelse.

Da H.C. Andersen i 1862 pludselig befandt sig på sin rejse gennem Spanien, fandt han denne følelse frem. Han mærkede en fascination for en sprudlende ungdom og sydeuropæernes sensualitet, som han ikke havde bemærket før hjemme i det danske. Han hengav sig til de spanske toner, mens han beskrev det hele i både digte, tekster og breve. Sin forførelse. Andersens Duende.

Et stykke kunst af selv samme titel bliver i disse dage til hos Dynamo-teatret på Odense Havn. "Andersens Duende" er en fysisk opera, som bytter monolog og dialog ud med dansende performancebevægelser. Samtidig skal en blanding af H.C. Andersens rejseskriverier og flamenco-melodier fra instrumenter som gambe, marimba og kastagnetter være med til at give publikumsrækkerne den samme følelse af forfatterens duende.

- Hos Via Artis Konsort (et odensebaseret orkester, red.) arbejder vi med at sprænge rammerne for musikalske oplevelser. At overskride grænser. Og det har vi gjort i denne omgang, blandt andet med den eksperimenterende scenekunst og musik, fortæller idémand og komponist bag stykket, Poul Udbye Pock-Steen, idet han ankommer til Dynamo Workspace.

Andersens Duende
Forestillingen er en såkaldt fysisk opera, der gør brug af moderne dans sammenblandet med traditionelle flamenco-toner.Andersens Duende har premiere torsdag 21. februar klokken 20 hos Dynamo på Odense Havn.

Forestillingen kører samme sted 22., 23., 26. og 27. februar, samt den 24. marts på Koldinghus Slot.

Aldersgrænsen er sat til +15 år.
Forestillingen handler om H.C. Andersens kulturchok i Spanien. Livfuldhed mod forfald. Fortid mod nutid. Illusion mod realitet. Nini Julia Bang (til venstre) og Loa Carlslund. Foto: Jeppe Rohde Nielsen
Forestillingen handler om H.C. Andersens kulturchok i Spanien. Livfuldhed mod forfald. Fortid mod nutid. Illusion mod realitet. Nini Julia Bang (til venstre) og Loa Carlslund. Foto: Jeppe Rohde Nielsen

Modsætningernes magi

Komponisten sætter sig foran den sorte gulvscene i det 1300 kvadratmeterstore gamle pakhus, hvor Andersens Duende kommer til at udspille sig. På scenen, der er næsten lige så blød som en gymnastikmåtte, går to kvinder rundt. Loa Carlslund og Nini Julia Bang hedder de, og de skal til at øve mere på koreografien, som Loa har stået for at sammensætte. Sammen bliver de som dansere og performere frontpersonerne på scenen. Nini, der også skal fungere som dramatisk sanger, fokuserer meget på langsomme udstrækninger med nakken i opvarmningen, mens Loa strækker ud i større, cirkulære bevægelser med arme og ben. Nærmest hinandens modsætninger.

- Og modsætninger og forskelligheder lægger H.C. Andersen netop enormt meget mærke til på sin rejse i Spanien. Hvordan landet er forskelligt fra Danmark. Mange af disse modsætninger prøver vi at få ud gennem musikken, sangen og den fysiske dans, siger Poul Udbye Pock-Steen.

Mens han fortæller om de forskellige temaer med skønhed kontra brutalitet, tryghed versus længsel, sensualitet over for kyskhed, bryder Nini og Loa ud i en af deres scener. Bevægelserne følger musikken. Er Ninis sang rolig, slanger deres kroppe sig langsomt om hinanden på den store scene, og øjenkontakten mellem de to eller dem og publikum bliver meget intim og fastholdt. Men skifter den til hurtige tempi, slår de ud i luften eller skubber intenst hinanden, så de lander på gulvet med forskrækkede eller aggressive blikke i ansigterne.

- Vi blander en masse forskellige facetter. Moderne dans og flamenco-trin. Traditionel spansk folkemusik med nyere elektroniske toner. Dansk, spansk og endda fransk sprog. Det er med modsætningerne, vi skaber magien, hvisker komponisten fra sin stol.

Del af noget større

Gennem prøven hopper de to performende kvinder i flere spanske klæder såsom en lyserød balkjole og en tyrefægteruniform. Ligesom de bag en sort stofskærm laver sommerfugleflaksende silhuetter med røde, spanske håndvifter.

- Jeg er selv gift med en spanier, så jeg har mange år i mit liv stået med ét ben i Spanien. Jeg kender landets forskelle fra Danmark. Landets temperament. Og her ramte H.C. Andersen plet selv set i forhold til nutiden, nævner Poul Udbye Pock-Steen om idéen bag Andersens Duende.

Og den nutidige kontekst er vigtig.

- Det gælder jo også i dag. Vi skal være glade for, der er forskellige kulturer i Europa. Andersen viste en glæde og fascination ved det fremmede uden at glemme sig selv og sin egen kultur. Han vidste, han var en del af noget større. Det er et af vores budskaber.

Nini og Loa stopper grinende midt i et tableau for lige at koordinere trinnene, og imens kigger Poul rundt i rummet.

- Derudover er vi glade for at medvirke til Dynamos udvikling. Med nycirkus, ny scenekunst og et hyggeligt barområde er det et spændende sted, som forsøger at ruske lidt op i de kulturelle vaner hos folk. Præcis som Andersens Duende gerne må gøre det. Derfor passede stedet perfekt.

Dynamo: H.C. Andersens rejse lever med temperament og kastagnetter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce