Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Drama for alle pengene

"Forførerens Fald" om avismanden Peter Linck var en af de to farverige dramadokumentarprogrammer om bedrageridømte finansmænd, som TV 2 har satset på.
Foto: TV 2

Drama for alle pengene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der bliver længere mellem de klassiske, afslørende dokumentarfilm på skærmen. Drama og spænding bliver vægtet højt, når kanalerne udstikker budget og sendetid til dokumentargenren

Er det okay at gøre et skænderi til et slagsmål? Hvor meget må en instruktør digte og fortolke på en virkelig historie? Og hører fiktion overhovedet hjemme i journalistik?

TV 2 har fået hård kritik for de to dramadokumentarer i projektet "Follow-the-money", der er det foreløbige resultat af et samarbejde med Filminstituttet. Først var der Christoffer Boes portræt af "Avantgardekapitalisten" Klaus Riskær og senest programmet "Forførerens Fald" om den veltalende Peter Linck, der formåede at snyde de fleste, inden hans ambitiøse avisprojekt "Dagen" gik konkurs efter blot halvanden måned. I programmet indgik et rekonstrueret optrin, hvor Peter Linck blev overfaldet af en medarbejder, som siden har vist sig at være knap så dramatisk som i instruktørernes version.

Det har medført højlydt kritik af dramadokumentar-genren og resulteret i beskyldninger om, at TV 2 prioriterer underholdning og dramatik højere end journalistikken. Det afvises dog af Lasse Bjerre, der er redaktør i TV 2's programafdeling:

- Dokumentarprogrammer bygger på journalistik, og den skal være i orden. Men dokumentarprogrammer på TV 2 skal også være velfortalte og veloplagte, så seerne gider at se dem, siger Lasse Bjerre.

Metoden i orden

Han anerkender, at enkelte scener i dokumentaren kan diskuteres, men kanalen har ikke tænkt sig at skrotte genren af den grund:

- Der findes meget dramadokumentar i udlandet, men ikke så meget i Danmark. Dette her projekt er et udviklingsforløb, og jeg synes, at dramatiseringerne fungerer godt i historien omkring Peter Linck og "Dagen", og at der er grund til at arbejde videre med de her tanker, siger Lasse Bjerre.

Ib Bondebjerg, der er medieforsker ved Københavns Universitet fastslår, at den overdramatiserede episode er uheldig:

- Uanset om man anvender dramatiseringer eller rekonstruktioner, skal man forsøge at gøre det i overensstemmelse med virkeligheden, siger han og pointerer, at det ikke er selve metoden, der er et problem:

- Jeg synes ikke, at det er noget problem, at man går ind og laver et baggrundsportræt af ham (Peter Linck, red.) i rekonstruerede scener og iscenesatte interviewsekvenser. Det er en fortolkning af personen som giver instruktørerne en frihedsgrad til at illustrere, hvordan personen kan opfattes, siger Ib Bondebjerg.

Undervurderer seerne

Medieforskeren mener til gengæld, at de danske tv-kanaler generelt undervurderer deres seere, når de i så høj grad vælger at satse på underholdende og dramatiske effekter frem for mere kritiske og hårdtslående dokumentarfilm.

- I det større billede ved vi, at DR og TV 2 er begyndt at prioritere måden at lave dokumentar på efter seertal og relativt populistiske kriterier. Men når nu endelig TV 2 gør noget andet end at sende fladpandede dokumentarudsendelser om hverdagsliv, kan man godt diskutere, om det er den rigtige måde at skildre erhvervslivet på. Det kan ikke erstatte den kritisk undersøgende dokumentar i forhold til erhvervslivet, som vi jo næsten ikke har mere, siger Ib Bondebjerg.

Lasse Bjerre fra TV 2 mener ikke, at kriteriet om at lave veloplagte og fængende dokumentarfilm udelukker produktioner om mere komplicerede emner som politik eller erhverv.

- Det gør det ikke nødvendigvis. Men udfordringen med tunge emner er at behandle dem på en måde, så de fungerer på tv. At vi har lavet de to historier om Riskær og Linck, er jo ikke ensbetydende med, at vi udelukker andre historier, der ikke har karakterer, der kan sammenlignes med de to, siger han.

Drama for alle pengene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.