Forventningerne til at se en film om Karl Marx lå på linje med lysten til at gå ud i diset vejr og heldagsregn. Jeg frygtede simpelthen kedeligt pligtstof i en europudding af en belærende film.

Men sådan tager man heldigvis af og til fejl som filmanmelder. "Den unge Karl Marx" er alt andet end kedelig og grå ligesom det skæg, Karl Marx fik på sine gamle dage. Det, vi kan se på det typiske portrætbillede af Marx. Men kender de fleste af os meget mere end det billede og så lige det faktum, at Marx har skrevet "Det kommunistiske manifest"?

I stedet for en støvet historietime eller to bliver vi i "Den unge Karl Marx" kastet midt i en vital og veloplagt fortalt historie om, hvordan Karl Marx som ung møder en lige så ung Friedrich Engels, og hvad der videre skete i årene mellem 1843 og 1850.

Intensiteten i deres første møde er, som man forestiller sig et møde mellem to rockstjerner besat af en hellig ild og en idé om at erobre verden. Friedrich Engels er søn af en tysk virksomhedsejer, men han går sine egne veje og har foretaget et fremsynet studie af arbejdernes vilkår på datidens fabrikker i England. Ligeledes tyske Karl Marx er et teoretisk geni, der endnu ikke helt har fået forløst sit potentiale. I øvrigt lider han af kronisk mangel på penge til sig selv, sin hustru Jenny og deres lille barn.

I en teoretisk orgasme af ordgejl og verbale dueller på toppede brosten giver Engels Marx iklædt lange frakker og datidens hatte grundlaget for at udleve sit potentiale og omsider få skrevet "Det kommunistiske manifest". Inden de to mænd fyldte 30 år, havde de udrettet noget, der har haft betydning for politisk ideologisk tænkning og verdenshistorien på godt og ondt siden da.

Jeg abonnerer ikke selv på den kommunistiske tankegang, ja, jeg køber den end ikke i løssalg, men jeg abonnerer til enhver tid på at se historien folde sig intelligent ud i et massemedium som filmens. Og så er "Den unge Karl Marx" samtidig et perfekt eksempel på en god europæisk co-produktion, hvor handlingen naturligt foregår i England, Frankrig, Tyskland og Belgien, hvor Engels' og Marx' veje krydsedes gennem årene, og alle landenes sprog tales på skift helt naturligt. Det er første gang, jeg ser den slags udført så sømløst.

Instruktøren bag "Den unge Karl Marx" er Raoul Peck, hvis seneste dokumentarfilm, "I Am Not Your Negro", om den amerikanske forfatter og samfundskritiker James Baldwin også er virkelig god. Husk hans navn, hvis du vil have nuanceret tankegods og politisk historie blandet i din biografoplevelse.

"Den unge Karl Marx"

Drama, belgisk/fransk/tysk, 118 minutter, tilladt over 11 år.