Drama: Hævnen er kryptisk

• Drama: Hævnen er kryptisk
    Colin Farrell spiller hjertekirurgen Steven og Nicole Kidman hans kone Anna i "The Killing of a Sacred Deer?. Foto: Scanbox
  • Drama: Hævnen er kryptisk

Græske Yorgos Lanthimos leverer en diabolsk hævnfortælling om retfærdighedens umulige balancegang.

En ordnet og tilsyneladende perfekt tilværelse begynder langsomt at smuldre, da den succesrige hjertekirurg Steven møder den fortvivlede Martin, der nyligt har mistet sin far. Den unge mand presser sig på, og et spirende venskab ender surt og kejtet, da Martin introduceres for kirurgens familie. Men måske er der en dybere mening med mødet, for snart rammes Stevens børn af spisevægring og en mystisk sygdom, der paralyserer dem.

Med "The Killing of a Sacred Deer" serverer den græske instruktør Yorgos Lanthimos en bevidst frustrerende hævnhistorie. Instruktøren brød noget så eftertrykkeligt igennem med den på samme tid bizarre og opløftende "Dogtooth", og med efterfølgerne "Alperne" og "The Lobster" har han slået sit navn fast som Grækenlands sære og udfordrende stemme. Filmskaberens kulsorte emner og usædvanlige greb på det filmiske udtryk, har fået gnavne kritikere til at stemple hans film som kolde, intellektuelle og følelsesmæssigt uengagerende, men det er svært at undgå den slags skepsis, når værkerne målrettet tackler og udstiller social akavethed og den udbredte fremmedgjorthed bag familieenhedernes skønmalede facader.

Helt i instruktørens ånd afdækker "The Killing of a Sacred Deer" samfundets stivnede sociale koder med kulsort humor for derefter at dykke videre ned tragedien og omforme den til grotesk psykologisk horrorfabel med smag for gammeltestamentlig retfærdighedsans. Og under det hele skimtes en smertefuld beretning om menneskets manglende evne til at håndtere savn, ensomhed og skam, mens handlingen drives frem af lige dele labyrintisk stemning og knugende rædsel.

Køligt intellektuel er filmen bestemt ikke. Dens centrale gåde serveres med kløgt og rigelige mængder af begsort humor. Medrivende og typisk for Lanthimos drilsk og udfordrende, og selvom det gådefulde aldrig slipper sit tag i værket, så glider filmen langsomt over i småokkult, eksistentiel horror, hvor vi godt kan regne ud, at en happy ending og en endelig forklaring er udelukket. Værkets forvandling er ikke helt så smidig, som man turde håbe på, men det ændrer ikke på, at Lanthimos endnu en gang har leveret en dragende og gådefuld film uden indbygget facitliste og lette løsninger. Så er det helt op til den enkelte, om man kan goutere den slags diabolsk filmkunst.

"The Killing of a Sacred Deer"

Drama, britisk/irsk/amerikansk, 109 minutter, tilladt over 15 år.