"En fremmed flytter ind" er et vigtigt eksperiment på sit felt, for kun ganske få podcasts er blevet til TV-serier og film. Og ovenikøbet et eksperiment der viser sig at være en særdeles vital og levedygtig film i biograferne.

Amanda fra Hvidovre boede i 2011 alene med sin datter, og en dag blev hun kontaktet af en rig, ung mand ved navn Casper på Facebook. Hun lod sig smigre, mødte ham i virkeligheden og blev forelsket. Tre måneder efter stod hun med forklaringsproblemer overfor sin bank og følelsesmæssige tømmermænd. Hun var blevet offer for storsvindleren Casper Rieper-Holm.

I første omgang fortalte Amanda Midtgaard Kastrup sin historie i podcastformat til det digitale magasin Third Ear, men nu er historien blevet til en film. Amanda spiller sig selv, og med instruktørens hjælp genoplever hun en stribe situationer, hvor hun var sammen med Casper i deres korte, stormfulde forhold. Casper Rieper-Holm medvirker (naturligvis) ikke, så instruktøreren Nicole Horanyi fik den idé at lade skuespilleren Esben Dalsgaard spille Casper. Den konstruktion lægges ærligt frem fra begyndelsen, ligesom Horanyi af og til afbryder med en kommentar eller et opklarende spørgsmål fra bag kameraet. At lade skuespillere spille med i dokumentarfilm har vi tidligere set i Laurits Munch-Petersens "Skyggen af en helt" om digteren Gustaf Munch-Petersens død i Den Spanske Borgerkrig, og det er et trick, der brugt rigtigt, virker ganske godt.

Det store spørgsmål i filmen er, hvorfor Casper Rieper-Holm lever et liv som svindler, og hvilket menneske der er indeni ham? Det spørgsmål besvares ikke, men det bliver filmen ikke mindre spændende af. Det ene øjeblik taler han fremmedsprog flydende og er enten pilot, ishockeyspiller eller - som i filmen - arving til Augustinus Fondens millioner. Intet af det var rigtigt, men han har en vanvittig evne til at charmere sig vej frem og sige det, folk gerne vil høre. Og absolut ingen samvittighed. I virkeligheden boede han i en kælder hos sine bedsteforældre i Præstbro i Nordjylland.

Amanda skal spille sig selv, og det er sværere, end man skulle tro, men det klarer hun forbilledligt. Og det er modigt at stå frem med en historie, hvor man er blevet snydt, så vandet driver. De øjeblikke, hvor man ikke kan lade være med at synes, at Amanda er naiv, er til at begynde med, hvor hun lader sig lokke til at kommunikere med en, hun ikke kender, på Facebook "Fordi han var sød og glad". Men allright, det siger noget om, hvordan kommunikation på de sociale medier hurtigt kan lokke én derud, hvor alarmklokkerne ikke blinker.

Esben Dalgaard spiller svindleren som en energisk fantast, hvis reaktion, når han bliver afsløret, deler sig i to. Først nægter han og vikler sig ind i flere og flere nødløgne for at krybe udenom. Noget han formentlig nyder, gætter man. Når spillet er ude, bliver han pludselig svagelig og nærmest syg og forsøger at stikke af.

Dokumentarfilmen med en enkelt professionel skuespiller på rollelisten fænger fra begyndelsen, fordi svindlen kunne være sket for os alle. Og så har Nicole N. Horanyi et formidabelt turbogear, da hun støtter faktuelt op om alle følelserne med en historie fra 2009, hvor Rieper-Holm udgav sig for at være en rigmandssøn fra USA, der ville redde Roskildes andendivisionshold i håndbold fra konkurs. Her bydes på kostelige scener, og på intet tidspunkt udstilles Casper Rieper-Holm mere, end han fortjener. Nærmere mindre.

"En fremmed flytter ind" er ligeså meget en gyser som den gyserfilm fra 1990 med Michael Keaton og Melanie Griffith, den har lånt sin titel fra. Med den første danske forvandling af en podcast til en spillefilm og det logiske træk at lade en skuespiller spille Casper Rieper-Holm er "En fremmed flytter ind" heldigvis skabt uden at låne meget andet.

"En fremmed flytter ind"

Dokumentar, dansk, 100 minutter, tillladt for alle men frarådes børn under syv år.