Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Desperations- komikkens mester


Desperations- komikkens mester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jesper Lohmann forelskede sig for flere år siden i skuespilleren Keld Petersen

- Nu hørte jeg lige Dirch Passer og Keld Petersen og "Tømmerflåden" i radioen i går. Og jeg går stadig rundt med et smil om munden. Det er ligesom at høre god jazzmusik, siger skuespilleren Jesper Lohmann, som de næste ni dage er at finde på Odense Teaters Værkstedsscene med forestillingen "Ned med alting Op med humøret".

Selv om han blev født samme år, som Keld Petersen døde, så har han i hele sit liv næret en kærlighed til denne underfundige skuespiller, der mestrede det hele fra alvorstunge filmroller til ustyrlig morsom revykunst.

- Da jeg var en 13-14 år gammel, lyttede jeg til ham i radioen. Viserne "Bare græd...", "Hvorfor ligner kvinden en avis" og "Jeg mangler et eller andet". Den der visesangerside ramte mig, det melankolske, det inderlige og sørgmodige blandet op med desperationen, siger Jesper Lohmann.

Keld Petersen døde i 1962, 42 år gammel og formentlig med en stor karriere foran sig. Han blev betegnet som Oswald Helmuths arvtager, som både kunne overtage og forny visetraditionen.

- Allerede på elevskolen i Odense lavede jeg visen "Bare græd..." sammen med pianisten Hanne Meulengracht, fordi jeg syntes, den var fantastisk, hvad mange af teksterne fra dengang er. Jeg er fascineret af Keld Petersen og viserne, siger Lohmann.

Men han nøjedes ikke med det. I sin søgen efter mere viden om vise-, sketch-, monolog-, revy- og skuespilkunstneren, gravede han sig ned i Danmarks Radios arkiver og gennemtrawlede Revymuseets samlinger. Og han fandt faktisk en hel del viser, som ikke er udgivet på plade, og som man derfor overhovedet ikke kender.

- Nogle af dem har jeg med i den kabaret, som vi nu spiller i Odense, siger Lohmann, der ikke gør sig nogen anstrengelser for at spille Keld Petersen.

- På Revymuseet fandt jeg et interview med Keld Petersen, hvor han fortæller åbenhjertigt og ærligt om sig selv og sit liv. Temaerne, der vælter op, er selvfølgelig hans problemer med at finde kærligheden, problemer med kvinder og selvfølgelig hans alkoholproblem og sin angst. Han var et meget angst menneske, siger Lohmann.

Det stof bruger han til at kæde forestillingen sammen, og så garnerer han med alle de brokker, Keld Petersen huskes for. Brokker, som er gået ind i gængs sprogbrug.

- Forestillingens yderpunkter er det desperate, han besad, blandet op med det melankolske og inderlige. Derimellem svinger pendulet, men teaterdelen bliver i høj grad fortællingen om et menneske og hans ensomhed og desperation, siger Jesper Lohmann.

Først for en tre-fire år siden følte han, at han havde så megen erfaring og var så moden, at han turde kaste sig ud i projektet. 70 minutter alene på scenen sammen med en pianist kræver sin mand.

Forestillingen havde præmiere på Café Liva i september 2003 og har siden spillet på utallige danske scener.

- Det er faktisk gået så fint, at vi satte forestillingen op igen på Café Liva i efteråret. Og efter Odense tager vi en måned til Café Hack i Århus, så Haderslev, så Næstved, så Rønne, og så måske Paris. Så det er i høj grad en forestilling, der lever, siger Jesper Lohmann, som derefter har givet sig selv april måned fri.

- Jeg har arbejdet så meget det sidste år, at jeg nu skal have et pusterum. Man bliver bims af at spille teater hele tiden, siger Jesper Lohmann.

Odense Teaters Værkstedsscene fra torsdag kl. 19.30

Desperations- komikkens mester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.