Danskernes egen historie

Troels Uhrbrand og Thomas Tingstrup har kigget kilometervis af materiale igennem for at finde de rigtige strimler. FOTO: Nils Mogensen Svalebøg

Danskernes egen historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FILM: Nyt selskab lancerer otte dvd'er om danskerne i moderne tid

- Hvis det bliver et flop, så går vi fuldstændig på røven, siger Thomas Tingstrup.

Men han siger det med et stort smil om munden, for troen på, at han har fundet en niche med guldæg, er svær at skjule.

-Vi har lavet et grundigt forarbejde, og selv om vi har et tocifret millionbeløb ude at svømme, så sover vi roligt om natten, siger han, mens makkeren og journalisten Troels Uhrbrand Rasmussen nikker bekræftende.

Nichen hedder "Historiefortælling i billeder", og den 1. september sender de otte dvd'er i handlen, som skildrer almindelige danskeres liv fra dengang, filmstrimlen blev opfundet, og op til 1970'erne og 80'erne. Dvd'erne omhandler hver sin region.

- Ingen har tidligere udviklet et dvd-projekt. Det specielle er jo, at du kan bladre og se lige netop det, du vil. Samtidig lægger vi en såkaldt Bonusblok på dvd'en, der gør, at du kan hente yderligere oplysninger eller se specielle film, som ikke var relevante i den store film, men alligevel interessante i sammenhængen, siger Troels Uhrbrand.

De har tidligere lavet dokumentarfilm sammen, bl.a. én om øllets historie, og da de gik i tænkeboksen for at finde nye projekter, stoppede de ved historie-fortælling.

Vi elsker historie

- Vi ville fortælle gode historier, som samtidig havde et kommercielt potentiale. Vi fandt ud af, at Historie interesserer folk. Bøger med historisk indhold er det næstmest udlånte på bibliotekerne, de historiske bøger sælger, "Krøniken" sætter seer-rekorder, og forlag, der har specialiseret sig i udgivelse af historiske bøger, opererer i smult vande. Og de historiske udsendelser på Discovery og National Geografic har høje seertal. Mennesker er altså alment interesserede i historie og måske navnlig tidsbilledet, siger de.

- Vi blev altså overbevist om, at der er et marked.

Og mediet var ikke vanskeligt at vælge. Bogbranchen er i krise, de to store danske tv-stationer har ikke planer om at bringe udsendelser med historisk indhold, radioen sender stort set intet, og på internettet hører emnet til i småtingsafdelingen. Men dvd'en. Den var oplagt, fordi 60 procent af de danske stuer har en sådan, men ikke meget at putte i den, siger de.

Nu får danskerne deres egen historie, udvalgt og redigeret blandt 40.000 dokumentarfilm, der i årevis har ligget gemt i 450 lokalarkiver i Danmark. En kulturarv, som kunne risikere at smuldre, men som nu for en stor dels vedkommende overspilles på et digitalt format.

- Vi har brugt over en halv millioner kroner på overspilning fra 8 mm, 16 mm og 32 mm, siger bagmændene, som også aktiverer boghandlere og ugeaviser for ad den vej at skaffe private "dokumentarfilm" frem fra skuffen.

Måske med henblik på senere brug. Her og nu ligger der tre dvd'er færdig, de sidste fem færdiggøres hen over sommeren.

Men dermed er "Danskernes egen historie" ikke forbi. Initiativtagerne regner med efterfølgende både at lave pædagogiske spil, undervisningsmaterialer og bøger om det måske uudtømmelige emne. Historieformidling generelt, både lokalt og nationalt, er, hvad det handler om, og de tror så meget på "Danskernes egen historie", at de er begyndt at se ud over den 1. september.

For "Danskernes egen historie" skal udvikles til et brand.

- Det findes ikke i Danmark, men til gengæld i udlandet. Det nærmeste vi kommer noget lignende er nu afdøde Erik Kjersgaard og Palle Lauring. Inden for historieområdet vil vi være "de røde ordbøger", siger makkerparret Uhrbrandt og Tingstrup.
Troels Uhrbrand og Thomas Tingstrup har kigget kilometervis af materiale igennem for at finde de rigtige strimler. FOTO: Nils Mogensen Svalebøg
Troels Uhrbrand og Thomas Tingstrup har kigget kilometervis af materiale igennem for at finde de rigtige strimler. FOTO: Nils Mogensen Svalebøg

Danskernes egen historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce