Godt halvdelen af al radiolytning blandt danskere mellem 12 og 49 år foregår på de kommercielle kanaler, der dermed overgår Danmarks Radio i den kommercielt attraktive aldersgruppe. Det viser nye tal fra Gallup.

- Godt 90 procent af vores annoncører er interesseret i aldersgruppen 12-49, så det er dejligt at kunne fortælle, at de kommercielle stationer nu er større end Danmarks Radio i denne aldersgruppe, siger Jim Receveur, der er direktør for Radio 100 FM, i en pressemeddelelse.

Selv om det hovedsageligt er folk under 50, der foretrækker kommerciel radio, har stationerne også forbedret deres samlede andel af radiolytning i Danmark. En lytterandel på 34,2 procent til kommerciel radio er således det højeste niveau målt siden 1997.

Men DR's program P4 har fortsat de fleste lyttere med næsten hver anden dansker som fast lytter. På andenpladsen ligger P3 med lidt over 2 millioner lyttere i 2. kvartal af 2004, mens Sky Radio indtager tredjepladsen med 1,1 millioner lyttere.

- Danske radiolyttere er kritiske, kvalitetsbevidste og nysgerrige. Derfor lønner det sig at vise vovemod i musikvalget. DR har en særlig forpligtelse til også at spille det, de kommercielle radiokanaler ikke tør satse på. Man kan ikke lave moderne radio uden de store hits, men lytternes valg viser, at det også er værd at satse på det alternative, siger DR's radiodirektør Leif Lønsmann.