Danskerne elsker musik fra scenen

Volbeat trækker fuldt hus på Posten, for nylig har Magtens Korridorer solgt ud og spillet en ekstra koncert, så interessen for levende musik er stor. Arkivfoto
Foto: Jørgen Hansen

Danskerne elsker musik fra scenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

40 procent har være til koncert det seneste år

40 procent af danskerne har været til koncert inden for det seneste år. De fleste går til koncert i lokalområdet, men hver femte dansker rejser gerne efter livemusikken.

Der bliver lyttet, danset og klappet i Danmark, og inden for det seneste år har 41 procent af danskerne været til én eller flere rytmiske koncerter. Og for dem under 50 år er det op mod hver anden, der har været til koncert inden for de seneste 12 måneder. Det viser en undersøgelse af danskernes koncertvaner, som Norstat har lavet for Dansk Erhverv.

- Livemusikken har overraskende godt fat i den brede danske befolkning. Det lover godt for dansk kulturliv og de danske spillesteder og festivaler, siger Susanne Nordenbæk, fagchef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv.

Livemusikken stod i 2014 for en omsætning på 3,9 milliarder kroner og er dermed den største sektor i musikbranchen.

- Livemusikken er et fantastisk eksempel på, hvordan musik er med til at skabe merværdi i samfundet. For eksempel ser vi, at publikum ved livekoncerter bruger ligeså mange penge på mad og drikke, som de bruger på selve billetten, siger Jakob Brixvold, sekretariatschef i Dansk Live.

Selvom hver femte dansker gerne rejser efter en mindre koncert, og hver tredje efter en større, så er det i særlig grad koncertoplevelser i lokalområdet, som frister danskerne. 49 procent har været til en mindre koncert i lokalområdet inden for de seneste 12 måneder, mens 40 procent har været til en større koncert lokalt.

- Vi har længe vidst, at koncertoplevelser lokalt var betydningsfulde, men det er alligevel positivt overraskende, at de lokale koncerter har så stor værdi for befolkningen. Det tyder på, at spillesteder og festivalers indsats med produktudvikling og branding bærer frugt, siger Jakob Brixvold.

Danskerne elsker musik fra scenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce