Årets censurerede kunstudstilling er skabt med al for megen luft
kunst

DCK '08

Man får uundgåeligt indtrykket af, at der ikke har været kandidater nok til den årlige censurerede kunstudstilling på Fyn, DCK. De fleste rum på Filosofgangen er knap nok fyldt, og selv om det kan være for at forsøge at højne kvaliteten, at andre er blevet sorteret fra, så er de udvalgte værker stadig en noget pauver omgang.

Værst er det på førstesalen, som ganske enkelt virker ufærdig. Det er korrekt, at store malerier og installationer kræver luft omkring sig, men det er ikke, hvad der bliver præsenteret her.

Et af lyspunkterne er Kristian D. Mikkelsens miniaturelandskab "In Some Ways We Are Giants", som må betrædes, og som bogstavelig talt giver mig lyst til at træde en ko under fode. Også Biba A. Smidth-Fibigers "Sortering" er imponerende - den består af snapshots fra et helt (fiktivt?) liv. De er begge interessante eksempler på, hvordan installationen kan udformes, så den er interaktiv.

Et af problemerne ved udstillingen er, at installationen er klart overrepræsenteret.

På en udstilling som denne ville det fungere langt bedre, hvis der havde været en større variation i udtryksformen. Selv om censurkomiteen ikke kan opfinde værker, så mener jeg, komitéen er nødt til at gøre et større arbejde for at sikre den variation.

Et af højdepunkterne på udstillingen står Malene Dam for. Med videoen "Veninder" har hun begået en lille genistreg, hvor hun med interviews af et antal kvinder får skabt en sær nysgerrighed hos seeren til at blive og finde ud af, hvad kvindernes forhold til hinanden og de involverede mænd egentlig er.

Samlet set er der dog for lidt at komme efter, og jeg håber blot, at repertoiret kan udvides til næste år.

Om Udstillingen

Filosofgangen, Odense: "DCK '08". Til 9. august.
  • Fyens Stiftstidende