Brikker i et spil om seere

DB-BS: TV/NYHED UGE 53 (Et nyt kuld Basim'er klar til at ...) Billedtekst: Igen i ...

Brikker i et spil om seere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uanset om de hedder Linda eller Asian Sensation, så er de blot brikker i et spil. Og når spillet, "X Factor", er ovre, er deltagernes karrierer de samme, mener musikdebattør

På det nye års første dag vender den mest succesrige talentkonkurrence tilbage til danskernes fjernsynsskærme. To ud af tre dommere er nye, og nye er også (nogle af) de håbefulde deltagere, men showet er det samme. Så for tredje gang på tre år stikker talentkonkurrencen "X Factor" sine kæmpe kløer dybt ned i den brogede suppedas, der hedder dansk talentmasse.

En masse, som musiker og musikdebattør Henrik Marstal hverken vurderer til at være værre eller bedre i år, end den plejer:

- Jeg synes ikke, at talentmassen i "X Factor" på noget tidspunkt har været overvældende. Det bliver den heller ikke i år. Den talentmasse, der er i dansk musik, udgøres jo af mennesker, der slet ikke ville drømme om at stille op i "X Factor".

Stilhed efter stormen

Fra Statsradiofoniens side lancerer man "X Factor" som programmet, der giver deltagerne mulighed for at synge sig til stjernestatus, ligesom man på hjemmesiden proklamerer, at man er på jagt efter den særlige "X factor", der, som det hedder, er "den forskel, der er på en dygtig sanger og en reelt langtidsholdbar sangstjerne". En melding, der provokerer Henrik Marstal.

- Det er naivt og grænser næsten til det kyniske, når de går ud og siger, at de vil skabe betingelser for nye karrierer. For det er urealistisk at tro, det vil ske. Der er jo historiske evidenser for, at hvis man vinder eller når langt i "X Factor", så får man en så massiv medieeksponering på kort tid, at man efterfølgende kan have svært ved at fastholde interessen hos publikum.

Men hvordan er det reelt gået med de langtidsholdbare sangstjerner?

Basim har solgt 30.000 eksemplarer af sin debut, mens sidste sæsons vinder, Linda, floppede fælt i forhold til første sæsons sejrherre, Martin fra Ørum, der solgte 110.000 eksemplarer af sin debutplade.

Brikker i et større spil

Til trods for Martins imponerende cd-salg, så tror Henrik Marstal ikke, at der er mange, som hører hans plade i dag. Og det samme vil være tilfældet for Asian Sensation, Laura, Mohamed Ali, og Alien Beat Club. For det er langt hen ad vejen døgnflue-musik, mener han.

- De eneste vindere af "X Factor" er tv-mediet selv. Skal man sætte det lidt på spidsen, kan man sige, at disse artister er brikker i et større spil. "X Factor" er for mig at se en fejring af tv-mediet som fællesskabselement. Det handler om at få to millioner seere til at følge med og bagefter diskutere det på arbejdspladserne og i skolerne landet over. Når så konkurrencen er overstået, er der ikke rigtig noget tilbage. Artisterne har aftjent deres værnepligt, og så hører vi ikke mere til dem. Jeg vil sige, at hvis man gerne vil være musiker i Danmark, så tror jeg, at det eneste, man ikke skal gøre, er at melde sig til "X Factor", siger Henrik Marstal.

Langtidsholdbare stjerner

DR1’s underholdningsredaktør Jan Lagermand Lundme lægger ikke skjul på, at man gerne vil have mange seere fredag aften, men han forstår ikke kritikken:

- Når nu Martin, vinderen af "X Factor" i 2008, var den bedst sælgende danske kunstner herhjemme og nu er i gang med sin anden plade, så synes jeg ikke, der er ret meget at komme efter. Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at høre rigtig meget mere til ham i de kommende år, og Basim er jo også allerede i gang. Så jeg synes bestemt, at vi har skabt reelt langtidsholdbare sangstjerner.

Og så er der vel egentlig ikke mere at sige, end at man om 40 år må bladre i musikhistoriens annaler og vurdere, hvorvidt Martin, Linda eller den kommende vinder af "X Factor" blev sangstjerner, der fik sat deres aftryk på dansk musikhistorie.

DR1, fredag kl. 20

Brikker i et spil om seere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce