En af øens største turistattraktioner aner ikke, hvor gæsterne kommer fra. Derfor kan den ikke annoncere målrettet efter nye kunder
En af Fyns største kulturelle institutioner, Kunsthallen Brandts, aner ikke, hvor kunderne kommer fra.

Dermed har Brandts ingen mulighed for at målrette kunsthallens markedsføring mod f.eks. bestemte geografiske områder, hvor man ville kunne hente flere kunder.

Og det bekymrer Brandts direktør, Lars Grambye:

- Vi er nødt til at have en bedre forståelse for, hvad det er for et publikum, vi har. Hvem kommer hvornår og på hvilken baggrund. Når vi ikke kender de oplysninger, kan vi ikke lægge et ordentligt markedsføringsbudget, siger Grambye.

Dermed adskiller Brandts sig fra ganske mange andre kultur- og oplevelsesinstitutioner i Danmark. Selv langt mindre kunstmuseer som Johannes Larsen Museet i Kerteminde og Keramikmuseet Grimmerhus har et uhyre præcist billede af, hvor kunderne kommer fra. På Brandts er billedet noget tåget.

- Vi har en fornemmelse af vores basispublikum, at de er over 30 og tilhører det bedre borgerskab. Det er der ikke noget galt i, men jeg vil gerne ramme bredere, siger Lars Grambye, der har en ambition om at komme "videre ud i verden", som han formulerer det:

- Jeg tror på, at vi kan få århusianerne og københavnerne til at stå af toget, når de alligevel kører over Fyn, siger han, der har taget initiativ til en markedsundersøgelse, der skal finde sted i løbet af 2009.

- Undersøgelser af den karakter er omkostningstunge, men på den anden side afhænger både vores økonomi og den politiske velvilje af, at vi faktisk får kunder. Og vi vil smaddergerne have, at de kommer i større antal end nu, siger Lars Grambye.

Succes i Zoo

En af de store fynske institutioner, der grundigt undersøger, hvor kunderne kommer fra, er Odense Zoo. Derfor ved Anne Høyby i Odense Zoos kommunikationsafdeling f.eks., at 14 procent af Zoos kunder kommer fra Sønderjylland. Og med så klare tal i hånden ved Odense Zoo, hvor man skal reklamere for sig selv henne.

- Vores markedsføring sker stadig meget på Fyn, men vi er ved at bevæge os mere og mere over i den syddanske region. De gæster, vi får, vil typisk køre halvanden time for at opleve en zoologisk have, og dér ligger Sønderjylland som et naturligt marked, fortæller Anne Høyby.

Odense Zoo er i øjeblikket Danmarks 10.-største attraktion, men den fynske zoologiske have har et mål om at blive nummer fem.

Også Naturama i Svendborg har undersøgt sit kundegrundlag. En undersøgelse i efterårs- og vinterferierne har vist, at 70 procent af Naturamas gæster i de to ferier var fynboer, mens ca. 16 procent var sjællændere og ca. 13 procent jyder.

- Vi tror på markedsføring på Fyn og i Trekantområdet, fortæller Gitte Høegh van Deurs, der er marketingkoordinator på Naturama.

Tilbage i Kunsthallen Brandts er Lars Grambye ved at gøre klar til næste års kundeundersøgelse:

- Vi skal jo være sikre på, at vi har vores lokale publikum med os, og at Odense og odenseanerne er med os. Det ved vi faktisk ikke på nuværende tidspunkt, fordi vi ikke kender vores kunder, siger han.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Porsmose kender kunderne

Porsmose kender kunderne