Flot debutroman om en ung kvindes søgen efter mening i en verden, hun ikke føler, hun hører til.

Det er noget af en mundfuld, Mette Marie Bjerager har taget med sin eksistentielle debutroman, som afsøger kontrapunktet mellem kristen tro, åndelig kærlighed og kødeligt begær. Mellem frelse og fortabelse.

Den rodløse Saga virker i den grad fortabt i begyndelsen af romanen. Hun er draget til Reykjavik, Island for at tage undervisning hos den excentriske og anderkendte cellist Hildur. Samtidig håber hun at finde noget, et eller andet, der kan fylde det hul ud, hun bærer rundt på i sjælen. En knude som musikstudierne på Københavns Universitet og cellospillet i sig selv ikke kan løsne op for.

Den første tid i de nye omgivelser giver hende ikke megen håb. Et trøstesløst kollegieværelse, jævnaldrende medstuderende, som ikke siger hende noget, uforpligtende og utilfredsstillende sex. Selv cellotimerne er i begyndelsen uforløsende. Hun finder ikke nøglen til sit indre, således hun kan lukke musikken ud.

Ved et tilfælde finder Saga en dag vej ind i Hallgrimskirken. Her finder hun umiddelbart ingen svar, men hun finder ro. Hun begynder at deltage i en bibellæsningsgruppe og bliver mere og mere betaget af den midaldrende studenterpræst Jakob. Betagelsen bliver til begær. Troen på og kærligheden til Gud forveksles med kødelig kærlighed til præsten. Saga bliver overbevist om, at Jakob er den eneste, som kan frelse hende. Samtidig er hun overbevist om, at præsten på sin egen usagte måde trænger til at blive frelst.

Mellem de over 100 korte afsnit er der nogle steder nærmest lyriske intermezzoer, der hjælper med til at sætte ord på det åndelige vakuum, som kan være svært at beskrive med hverdagssprog. Det fungerer og er med til at give romanen et ekstra lag. Sproget er til tider lige højttravende nok og fortællingen mister lidt kadence undervejs, men Mette Marie Bjerager får ikke bidt mere af, end at man som læser sagtens kan sluge det.

Titel: "Saga om Saga"
Af Mette Marie Bjerager
Forlag: Eksistens