Ingolf Gabold har fået sin egen biografi. Den overbeviser ikke helt om, at den er nødvendig.

Der er mange huller i dansk historieskrivning, men der er også det modsatte. Altså områder, der på sæt og vis forekommer næsten irriterende overbelyste. Som nu for eksempel de, forekommer det, helt utroligt mange ledelseskonflikter i toppen af DR gennem tiden. I år har både journalisterne Lasse Jensen og afdøde Ole Sippel udgivet bøger med talløse sider om dette emne, og nu kommer så biografien om DR's tidligere dramachef og tv-direktør Ingolf Gabold, der også dvæler ved disse tilsyneladende endeløse konflikter i den store public service-institution.

Vigtigt for andre end de implicerede forekommer det desværre ikke at være, at eksempelvis flytningen af TV-Avisen til et nyt sendetidspunkt vitterligt var et tema, der kostede hjerte- og chefblod. Men det var det. Naturligvis skal det ikke komme den enkelte bog til last, at flere af kernepunkterne i den er velbeskrevet i andre bøger, men alligevel siger det lidt om grundstemningen og måske også noget om Ingolf Gabold, at vi nu skal have en runde til.

Det svækker i hvert fald en bog som denne, at man indimellem som læser sidder og tvivler på, om dens temaer nu også er interessante for andre end de nærmeste og for dem, der var der selv. Man skulle nok have været der. Det gælder faktisk desværre også forløbet om kampene med og mod især Dansk Folkeparti i forbindelse med både dramaserier og især "1864"-serien, som vitterligt i sig bærer kimen til noget vigtigt, men som i bogen desværre kommer til næsten kun at handle om - Ingolf Gabold.

Ingen tvivl om, at Ingolf Gabold som kunstner, som chef og som kulturperson har masser at fortælle og har sat sig væsentlige spor i det danske samfund. Det fortæller bogen da også loyalt og velskrevet. Om Gabolds vanskelige barndom som tyskerbarn uden en far, der blev i Tyskland efter krigen. Om kvinderne - tre ægteskaber - om børnene, om en søgende kunstnersjæl med et hav af talenter, om tiden, om chefrollerne i DR, om sygdom og om kærlighed.

Forfatter Kristoffer Zøllner har været omkring og talt med mange relevante mennesker om sin hovedperson, og stor ros til begge for, at det også er en bog, der indeholder en (selv)kritisk brod. Ikke mindst af hele forløbet med Gabolds pludselige og meget voldsomme erkendelse af, at dramaserien "1864" var politisk motiveret. Et udsagn, som Gabold beklagede og trak tilbage, men som utvivlsomt skadede det DR, som han har virket fornemt for igennem mange år.

Deri ligger måske også den egentlige historie. Nemlig historien om en mand, der på godt og ondt overengagerer sig, og som vil og kan så meget, men ikke altid når at tænke sig godt nok om, inden hans kunstnersjæl impulsivt agerer og reagerer. På mange måder et anerkendelsesværdigt træk og en gennemgående fortælling om og i Gabolds liv.

Professionelt er det også interessant at se, hvordan den komponistuddannede Gabold omformer sig selv og sin faglighed fra det musiske univers til det tv-sceniske og formår at blive omdrejningspunktet for, hvordan historier skal fortælles i det her land. En stor præstation, og centralt er da også netop det ekstremt succesfulde arbejde med at finde den rette balance mellem kunst og underholdning, som en stor tv-station med dramaforpligtelser skal kunne levere. Og skabe en særlig tone i dansk dramaproduktion, som er blevet en international succes.

Dén historie er både god og vigtig, men den handler selvfølgelig også om meget andet og mere end Ingolf Gabold. Biografi: Kristoffer Zøllner: "Drama - en biografi om Ingolf Gabold"

260 sider, Forlaget Momenta