Barnepigen bliver knap så sød

Paraplyen med papegøjehåndtaget er Mary Poppins' transportmiddel - og kæreste eje.
Foto: Jonas Lodahl

Barnepigen bliver knap så sød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Charlotte Guldberg spiller Mary Poppins - en af verdens mest berømte og forunderlige barnepiger. Hun garanterer, at hendes musicalfigur ikke bliver så sød og pletfri, som Julie Andrews’ var i filmen

Næst efter Maria i "The Sound Of Music" er Mary Poppins verdens mest berømte barnepige. Hun kommer flyvende med paraplyen med papegøjehåndtaget til Kirsebæralleen 17 for at ændre familien Banks’ liv for altid.

I filmen fra 1964 blev hun spillet af Julie Andrews. På Det Ny Teater er det Charlotte Guldberg, der skal spille den mystiske barnepige, der bogstaveligt talt kommer ud af det blå.

- I filmen er hun helt utrolig sød og pletfri og Julie Andrews-agtig. I P.L. Travers’ bøger er hun meget mere skrap. Men jeg vil gerne have begge facetter med, så min Mary Poppins har ret meget humor og spidsfindighed, fortæller Charlotte Guldberg.
Skorstensfejeren og gademaleren Bert (Kristian Studsgaard) inviterer mary Poppins (Cgharlotte uldberg) med i parken.
Skorstensfejeren og gademaleren Bert (Kristian Studsgaard) inviterer mary Poppins (Cgharlotte uldberg) med i parken.
Foto: Jonas Lodahl

Sårbarhed

Det særlige ved Mary Poppins er, at hun kun dukker op, hvis børnene i en familie ønsker det inderligt nok. Hun har ingen forhistorie. Pludselig er hun der bare.

- Når børnene er glade, er Mary Poppins’ opgave løst. Hendes personlige dilemma er, at hun ikke selv hører til nogen steder. Dén sårbarhed forsøger jeg at få ind i figuren, forklarer Charlotte Guldberg.

Budskabet i "Mary Poppins" er, at man skal tænke over, hvad det vigtige i livet er.
Mary Poppins lærer ensemblet vrøvlesangen
Mary Poppins lærer ensemblet vrøvlesangen "Superfantafænomæna­genialilistisk" - eller som den hedder på engelsk "Super­califragilisticexpialidocious". Den er sammen med "A Spoonful Of Sugar" musicalens kendteste sange.
Foto: Jonas Lodahl

Fantasiverden

- Mary Poppins åbner døren ind til en fantasiverden. Men helt banalt handler det om at bringe fantasien tilbage i tilværelsen, og det er ikke mindre aktuelt i dag, hvor alt går op i friværdi, aktiekurser og at få lodset ungerne hurtigst muligt gennem skolesystemet, kommer det med eftertryk fra Charlotte Guldberg.

Hun har selv en lille datter, der stiller den slags spørgsmål, som sætter livsvalg under lup: "Hvorfor skal du på arbejde? Hvorfor skal du tjene penge? Vil du ikke meget hellere være hjemme sammen med mig?"

- I musicalen er det i virkeligheden faren, der har mest brug for hjælp. Og Mary Poppins hjælper ham gennem børnene, forklarer Charlotte Guldberg.
Mary Poppins (Charlotte Guldberg) forvandler en tur i parken til en rejse ind i fantasiens verden - til stor glæde for børnene Jane og Michael (Mathilde B. Kaysen og Carl Philip Levin) og vennen Bert (Kristian Studsgaaard).
Mary Poppins (Charlotte Guldberg) forvandler en tur i parken til en rejse ind i fantasiens verden - til stor glæde for børnene Jane og Michael (Mathilde B. Kaysen og Carl Philip Levin) og vennen Bert (Kristian Studsgaaard).
Foto: Jonas Lodahl

Skabt fra bunden

Det Ny Teater er berømt for overdådige musicalopsætninger, men hvor teatret ofte "overtager" en international produktion, som skal følges til punkt og prikke, er scenografien og koreografien til "Mary Poppins" skabt helt fra bunden til det københavnske teater.

- "Mary Poppins" er teknisk set en vanvittig krævende musical, der får "The Phantom Of The Opera" til at ligne en skoleforestilling, smiler Charlotte Guldberg, der er i fuld gang med at lære at flyve:

- Jeg har to typer flyvninger. Én hvor jeg nærmest svæver på en sky. Og så den "rigtige", hvor jeg flyver ud over publikum og forsvinder helt op under taget. Heldigvis har jeg ikke problemer med højder, ler den 34-årige skuespiller.

For Charlotte Guldberg er noget af det magiske ved musicalen »Mary Poppins", at det lykkes at forene store nostalgiske dansenumre med den nyeste teknik.

- Man skal være en meget kynisk voksen for ikke at falde for magien, det spektakulære udtryk og forestillingens rene og gode budskab. Man kan naturligvis altid diskutere musicalens tyngde, men budskabet er klart - selv om det ikke kan sammenlignes med Shakespeare eller Lars Norén, hvad angår dybde og kompleksitet, understreger Charlotte Guldberg.

Det Ny Teater København, onsdag kl. 19.30
Mary Poppins (Charlotte Guldberg) og Bert (Kristian Studsgaard).
Mary Poppins (Charlotte Guldberg) og Bert (Kristian Studsgaard).
Foto: Jonas Lodahl
Charlotte Guldbergs Mary Popppins forener strenghed og sødme med humor.
Charlotte Guldbergs Mary Popppins forener strenghed og sødme med humor.
Foto: Jonas Lodahl
En af de store ensemblescener udspiller sig på Londons tage, hvor Bert (Kristian Studsgaard) og hans skorstensfejerkolleger huserer.
En af de store ensemblescener udspiller sig på Londons tage, hvor Bert (Kristian Studsgaard) og hans skorstensfejerkolleger huserer.
Foto: Jonas Lodahl

Barnepigen bliver knap så sød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce