Antennen: Nu skal Danmarks kreative potentiale indfries


Antennen: Nu skal Danmarks kreative potentiale indfries

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I oktober afleverede Erhvervsministeriets Vækstteam for Kreative Erhverv sine anbefalinger til regeringen.

Jeg havde æren og fornøjelsen af at være del af vækstteamet, og i fællesskab udarbejdede vi 21 konkrete anbefalinger til, hvordan man fra regeringens side kan bidrage til at styrke Danmarks kreative sektor. En sektor, der understøtter 117.000 arbejdspladser, omsætter for 348 milliarder kroner, og som har en eksportvækst, der er næsten dobbelt så stor som den samlede danske eksport.

1. maj lancerede regeringen så sin respons på vækstteamets anbefalinger i form af 28 initiativer fordelt på seks indsatsområder, som tilsammen kaldes Vækstplan for de kreative erhverv: Et kreativt Danmark i front.

Der er afsat 62,5 millioner kroner til at realisere initiativerne, hvilket ikke er en beløbsstørrelse, der får én til at falde ned af stolen - men det er en god begyndelse.

Det, der er mindst lige så vigtigt som størrelsen på beløbet, er den blåstempling af de kreative erhverv, som denne nye vækstplan er et entydigt tegn på.

Blandt de mest fremtrædende initiativer finder man etableringen af Laboratorium for Innovation og Kreativitet i Danmark - eller blot LINKED - som vil udgøre et innovationsmiljø, hvor virksomheder, studerende og forskere kan mødes og tværfagligt udvikle nye forretningsmodeller, produkter og services i krydsfeltet mellem kreativitet, teknologi og forretningsforståelse.

Hertil kommer etableringen af et markedsføringskonsortium, som skal understøtte eksporten af danske produkter og services gennem formidling af fortællingen om det danske kreative dna. Desuden skal konsortiet stå for markedsføringen af den kreative sektor, ligesom det skal koordinere og afvikle besøg fra internationale forretningsfolk, politikere og mediefolk, der gerne vil se nærmere på, hvordan kreativitet udfolder sig i vores land.

Derudover finder man blandt andet vigtige tiltag for at styrke matchmaking mellem kultur og erhverv, for at øge forretningsforståelsen på de kunstneriske uddannelser og for at styrke den forskning, der vedrører de kreative erhverv.

Endelig får Vækstfonden med 17,5 yderligere millioner kroner bedre muligheder for at understøtte danske vækstvirksomheder i deres tidlige udvikling, hvilket således også tæller nystartede kreative virksomheder.

Den kreative sektor går uden tvivl en spændende tid i møde, hvor regeringen officielt støtter proaktivt op omkring sektorens udvikling og vækst. I denne forbindelse er det imidlertid afgørende, at alle typer af aktører i den mangfoldige kreative sektor griber fat i de muligheder, der vil præsentere sig i den kommende tid.

I den offentlige debat har vi for vane primært at fokusere på arkitektur, mode og design, når vi snakker om de kreative erhverv. Af og til inkluderes film- og kommunikationsbranchen. Men den kreative sektor tæller også alverdens aktører inden for musik, litteratur, billedkunst og scenekunst, og det er derfor ekstra vigtigt, at disse aktører tager ejerskab af den kreative dagsorden, der hermed sættes.

Sangskriveren, digteren, kunstmaleren og dramatikeren skal alle sammen se sig selv som afgørende dele af vores kreative dna. Selv om de måske ofte efterlader et mindre økonomisk aftryk end eksempelvis møbeldesigneren og arkitekten, er de fuldt ud lige så vigtige, når historien om Danmarks kreative dna skal fortælles.

Sangskriveren, digteren, kunstmaleren og dramatikeren skal alle sammen se sig selv som afgørende dele af vores kreative DNA.

Antennen: Nu skal Danmarks kreative potentiale indfries

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce