Anmeldelse: Blomsterbarnet Annisette slog rødder i Odeon

70-årige Annisette er stadig en ener på en scene. Fredag aften brændte hun igennem i Odeon. Foto: Simon Staun

Anmeldelse: Blomsterbarnet Annisette slog rødder i Odeon

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

70-årige Annisette kæmper stædigt videre for en bedre verden, hvor vi kysser hinanden lidt mere og tør leve vores drømme ud. Fredag aften leverede hun sammen med The Savage Rose en drøm af en koncert.

For lidt over to måneder siden fejrede Annisette Koppel sin 70-års fødselsdag. Der sidder uden tvivl gæster i Odeon fredag aften, som spekulerer på, hvilken gryde den vitale sanger faldt i som barn. For det er enestående at bevidne det engagement, hun lægger for dagen.

Det kan virke som en tyndslidt kliche, at musik, der virkelig brænder igennem, handler om liv og død. I Annisettes tilfælde er det ikke en kliche. Det er den skinbarlige sandhed. Man kan være for eller imod de storladne monologer undervejs, men ingen kan diskutere den vilde roses dedikation, som går lige i det hjerte, hun konstant anmoder os om at bruge som kompas i livet.

Man kan sagtens høre, at hendes vibrato efterhånden er slidt tynd - præcis som de bedste plader i samlingen, som også er spillet flittigt i årtier. Men det betyder ikke, at stemmen er dårlig. Eller mindre uvedkommende. Jeg konstaterer allerede efter få numre i første sæt, at den indimellem sprukne stemmer giver hendes røst en særlig sårbarhed. En nerve, jeg ikke har fornemmet i samme grad på de festivalkoncerter, jeg har oplevet med The Savage Rose de seneste år.

Det handler naturligvis også om, at der sjældent er samme fokus til en udendørs koncert som til en siddende koncert i et koncerthus. Hvor lyden ofte - og denne aften i særdeleshed - er bedre end på en forblæst mark.

Jeg ved ikke, om det efterhånden er The Savage Rose vol. 3.0, 4.0 eller 5.0, vi er vidne til. Jeg konkluderer blot, at de nye medlemmer, hvoraf jeg endnu ikke har hørt flere live, gør det forbilledligt. De tilføjer nye detaljer til gamle sange og viser også format på den spritnye sang "Harassing", hvor Annisette vrænger "Shame on you" til alle dem bag enorme skriveborde, som ikke vil alles bedste. Og ikke mindst den "Store Bukke Bruse på den anden side af havet".

Naja Koppel har længe været en kompetent korsanger for sin mor. Foto: Simon Staun
Naja Koppel har længe været en kompetent korsanger for sin mor. Foto: Simon Staun

Næsten nøgen stemme

- Tak, fordi det er jer, der er kommet, hvisker Annisette, mens hendes blik gløder som glødepærerne på og over scenen.

- Tak, fordi du er kommet, tænker jeg, da hun kaster sig ud i en forrygende udgave af "You'll Know in the Morning", som udkom på albummet "Black Angel".

Selv om sangen er fra 1996, emmer den af protestsang og har sin funky snabel nede i samme brønd som de bedste The Savage Rose-sange fra slutningen af 60'erne. Til trods for, at temperaturen i Odeon nærmer sig 30 grader, sidder jeg med gåsehud langt op i nakken.

Rytmegruppen består af Jacob Haubjerg, bas, og Anders Holm, trommer, og især sidstnævntes præstation er jeg svært tilfreds med. Den nye orgelspiller Nikolaj Hess imponerer også og hjælper behørigt til med at vække både by og publikum i andet sæts indledning.

I den vemodige "No More Love To Give" fra 2012-udgivelsen "Love and Freedom" står Annisettes stemme næsten helt nøgen i Odeon. Hvis man ser bort fra de til tider enerverende hvin, er det gribende at høre hendes unikke cocktail af udtryk fra både jazz, soul, rock og endda blues.

Når man hører hende næstekærlige manifester er det umuligt at tro, hun ikke har mere kærlighed at give, som messes igen og igen med en forpustende inderlighed.

70-årige Annisette er stadig en ener på en scene. Fredag aften brændte hun igennem i Odeon. Foto: Simon Staun
70-årige Annisette er stadig en ener på en scene. Fredag aften brændte hun igennem i Odeon. Foto: Simon Staun

Kys hver eneste dag

"Wild Child" er intet mindre end en magtdemonstration, hvor det fortryllende orgel agerer blomstermark for det vilde 70-årige barn, som lader musikken trænge direkte ned gennem de bare fødder for at slå rødder i Odeons fundament.

Lige så eminent er "Dear Little Mother", hvor Annisette indleder og afslutter sangen knælende på gulvet. Til en melodi, der lukker op og i som en spilledåse. Det er blot én af flere sange, som bobler af en ubegribelig urkraft. Temposkiftene og de dynamiske højdespring får sangen til at føles som en tur i en gigantisk emotionel rutsjebane.

- Husk at kysse er noget af det vigtigste, vi har. Man skal kysse hver eneste dag, og det er ikke forbudt endnu, formaner Annisette, inden hun passende kaster sig over "Your Daily Gift".

Annisettes datter Naja Koppel og Amina Carsce Nissen synger kor, så det er svært ikke få en gospelfornemmelse i maven. Deres præstation peaker i ekstranummeret "Freedom to Love", hvor publikum rejser sig op for at mærke budskabet i hele kroppen. Det er et fænomenalt rocknummer, som med syvtommersøm slår fast, hvad The Savage Rose og Annisette har haft fokus på i imponerende 50 år. Kærlighed og frihed. Til alle.

Annisette skriger budskabet ud med en styrke, som må sende trykbølger både tilbage og frem i tiden.

Om koncerten:

Odeon, Odense, fredag 17. november: The Savage Rose

Annisette skiftede kjole flere gange undervejs. Fra knaldrød til kulsort til blændende hvid. Foto: Simon Staun
Annisette skiftede kjole flere gange undervejs. Fra knaldrød til kulsort til blændende hvid. Foto: Simon Staun
Naja Koppel har længe været en kompetent korsanger for sin mor. Foto: Simon Staun
Naja Koppel har længe været en kompetent korsanger for sin mor. Foto: Simon Staun

Anmeldelse: Blomsterbarnet Annisette slog rødder i Odeon

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce