Log ind

Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald

  • Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald
    1 / 7
    Amerikanske Peter Hayes og Black Rebel Motorcycle Club fik tændt godt op i tirsdagspublikummet på Posten. Foto: Simon Staun
  • Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald
    2 / 7
    Amerikanske Black Rebel Motorcycle Club fik tændt godt op i tirsdagspublikummet på Posten. Foto: Simon Staun
  • Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald
    3 / 7
    Amerikanske Robert Levon Been og Black Rebel Motorcycle Club fik tændt godt op i tirsdagspublikummet på Posten. Foto: Simon Staun
  • Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald
    4 / 7
    Amerikanske Black Rebel Motorcycle Club fik tændt godt op i tirsdagspublikummet på Posten. Foto: Simon Staun
  • Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald
    5 / 7
    Amerikanske Black Rebel Motorcycle Club fik tændt godt op i tirsdagspublikummet på Posten. Foto: Simon Staun
  • Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald
    6 / 7
    Amerikanske Peter Hayes og Black Rebel Motorcycle Club fik tændt godt op i tirsdagspublikummet på Posten. Foto: Simon Staun
  • Anmeldelse: BRMC spillede fornem klubrock med udfald
    7 / 7
    Amerikanske Black Rebel Motorcycle Club fik tændt godt op i tirsdagspublikummet på Posten. Foto: Simon Staun
| Opdateret
Anmeldelse

Amerikanske Black Rebel Motorcycle Club med den danske trommeslager Leah Shapiro viste i glimt særklasse på Posten.

Der er noget helt særligt ved klubkoncerter med bands, som ofte optræder i arenaer og på enorme festivalscener. De slæber ofte den monstrøse lyd med indenfor og kommer alene af den grund til at skabe et udtryk, som signalerer tyngde og klasse.

Efter Black Rebel Motorcycle Clubs fremragende koncert på Tinderbox i 2015 er forventningerne høje inden tirsdag aftens koncert på Posten. Fordi alle, der er mødt op, kender bandet. Fordi bandet ikke spiller under teltdug. Og fordi de spiller tæt på to timer, hvor de fleste festivalkoncerter sjældent bliver længere end fem kvarter.

De tre medlemmer skal lige tunes ind på hinanden, så det er først med den diabolske "Beat the Devil's Tattoo" som tredje nummer, at man mærker, hvor voldsomt et udtryk de skaber i forening.

Setuppet med guitar, bas og trommer er på mange måde rockmusikkens gyldne trekant. Og når man behersker instrumenterne som Peter Hayes, Robert Levon Been - der i øvrigt begge skifter ubesværet mellem bas og guitar - og Leah Shapiro, er der ret beset ikke brug for flere mænd eller kvinder i bandet.

Jeg er helt ekstatisk over de mest støjrockende numre, hvor Hayes og Beens instrumenter og vokaler smelter sammen til en mur af energi. God pumpet op med Leah Shapiros potente trommespil, som udgør et cementstøbt fundament for gutterne i front.

Det er også svært ikke at blive duperet over guitarspillet på den drømmende "Question of Faith", hvor Peter Hayes i momenter får mig til at tænke på Peter Peters dystopiske og klagende Sort Sol-riff.

Robert Levon Been vil også lege med og holder nærmest sin bas som en pumpgun på "Six Barrel Shotgun", der føles som et skud Motörhead-punk eller The Stooges lige i mellemgulvet.

For mange sange

Robert Levon Been virker dog også en smule sløset under flere numre, og på et akustisk nummer midtvejs samt et solonummer i slutningen af koncerten tager han lige lovligt løst på strengene.

Selv om publikum får meget for pengene, er koncertlængden på to timer med til at trække helhedsindtrykket lidt ned. Efter en lille times tid i rockkarussellen går man en smule sukkerkold, selv om der er klemt to akustiske sange ind, hvor Peter Hayes og Robert Levon Been får hver sine tre minutter alene i rampelyset.

BRMC kunne have optimeret setlisten og snildt skåret fire-fem sange væk og stadig have skabt den vildeste setliste med en støt stigende spændingskurve.

Hooker på syre

I forhold til koncerten på Tinderbox lægger jeg mærke til langt flere lag i sangene på Posten. "No Easy Way Out" med slidet guitar og mundharpe emmer af country og pickup-trucks på støvede landeveje. Noget nær det perfekte soundtrack til en westernfilm anno 2017.

I en anden boldgade kan man kun nyde den bluesede bund i hittet "Spread Your Love". Det huggende riff smager af John Lee Hooker på syre, og rockfeberen smitter med lynets hast på gulvet foran scenen.

På "Whatever Happened to My Rock'n'Roll (Punk Song)" går alt op i en højere enhed. Det føles som en brutal rusketur, hvor man er nødt til at holde fast i en sidemand for ikke at blive slået omkuld. "I fell in love with the sweet sensation", synger makkerparret i kor, og det er i sandhed en lækker følelse at lade sig æde op af nummeret.

Til trods for en række mindre udfald, er det en kæmpe fjer i Postens hat at præsentere et band som BRMC, der fylder de største spillesteder i Berlin, Paris og New York.

Om koncerten:

Posten, Odense, tirsdag 7. november: Black Rebel Motorcycle Club

  • Michael Bager

    Af:

    Reporter på Odenseredaktionen, musikredaktør og flittig skribent til rejsemagasinet Siesta. Født i Aars, Himmerland, i 1977 og bosat på Fyn siden 2004. Har kone, der er læge på OUH, samt to døtre. Jeg er glødende AaB- og Arsenalfan, men hepper på OB i alle kampe, hvor de ikke møder nogen af de nævnte hold. Jeg elsker alt fra hiphop og heavy til punk og rendyrket rock. Jeg har i mine 10 år på avisen interviewet musikere som Tom Jones, Robert Plant, Slash, Sinéad O'Connor, Macy Gray, Bryan Adams, Chris Cornell, Cliff Richards, Dr. John, Gavin DeGraw, James Last, Jeff Beck, Kevin Costner, Manic Street Preachers, Santana, Suede, The National og Travis m.fl. Blandt danske bands mangler jeg kun C.V.Jørgensen og Kim Larsen for at have interviewet samtlige af mine hjemlige helte.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere