Filmanmeldelse

Jackie Chan klarer alt og alle på en dybt utroværdig måde i "The Foreigner".

På sin vis kunne det have været så godt, fordi det hele er så modbydeligt ondt. En mand mister sin datter i et London-terrorangreb, og da politiet ikke lader til at kunne finde frem til de IRA-terrorister, der har placeret bomben, tager manden sagen i egen hånd og går på udryddelsesjagt blandt politikere, myndigheder og terrorister.

I den henseende kunne "The Foreigner" have været en gedigen actionthriller. Sådan en film, hvor man som biografgænger sidder naglet til sædet og helt glemmer at spise sine popcorn, fordi hovedpersonen gør lige præcis, hvad alle inderst inde drømmer om, at de ville gøre, hvis de skulle komme ud for noget så forfærdeligt som at miste en kær i et terrorangreb. Det kunne filmen især, fordi den har Martin Campbell i instruktørstolen, og selvom dette ikke i sig selv er en garant for stor filmkunst, så har han nu tidligere lavet sikre action-hit som "Zorro - den maskerede hævner" og Bond-filmen "Casino Royale". Men "The Foreigner" bliver hverken action-interessant eller for sags skyld synderligt vedkommende i sin alt for konstruerede fortælling.

Katten efter musene

Martin Campbell forsøger ellers at lave om på måden, man fortæller en "katten efter musen"-film på. Ligesom han omskabte James Bond til en mand, der rent faktisk kunne slå sig, og som ikke helt havde styr på damerne, prøver instruktøren med "The Foreigner" at følge mere end blot en enkelt mands hævntogt. I stedet krydsklippes der konstant imellem selvtægtsmand, politi, politikere, journalister og terrorister - og det fungerer ganske enkelt ikke.

Jackie Chans rolle som Quan, der søger retfærdighed, og som på sin vej finder frem til den irske politiker Liam Hennessy (Pierce Brosnan), der nok ved mere om terrorplanerne, end han bør, kunne have været rigeligt til at bære filmen fremad. Chan har aldrig været nogen stor skuespiller, men han kan sagtens klare en rolle som knudemand med blakket militærfortid. Desværre sætter "The Foreigner" ham bare aldrig rigtig i scene, fordi Quan er så uovervindelig, at man hurtigt lurer, hvordan filmen vil ende.

At skuespiller og instruktør så til tider stadig kan skabe rimelige slåskampe, hvor Jackie Chan kværker alt og alle på vejen hen imod terroristerne, er kun en ringe trøst. For resten af filmens mange fortællespor er fra start til slut så skabelonprægede, at de hviner i ørerne. Det er, som om Martin Campbell forsøger at lege kattene efter musene i samtlige scener, og tilbage sidder man med en fornemmelse af, at filmen mangler en egentlig kerne og dermed heller aldrig lader til at ville publikum noget.

"The Foreigner"

Action, kinesisk/britisk, 114 minutter, tilladt over 15 år.

  • fyens.dk