Årets fynske jazzmusiker: - Jazzen følger mig overalt

Henrik Sørensen øver hver eneste dag ved Schimmel-flygelet i hjemmet mellem Nårup og Vedtofte. Foto: Simon Staun

Årets fynske jazzmusiker: - Jazzen følger mig overalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selv om man er klassisk uddannet pianist, kan man godt vinde jazzpriser. Det understreger 57-årige Henrik Sørensen, som søndag eftermiddag blev kåret til "Årets fynske jazzmusiker 2018" på Dexter.

Hvis man deltager i en gudstjeneste i Ørsted, Søllested eller Vedtofte på Vestfyn, skal man spidse ører. For det er ikke hvem som helst, der sidder bag kirkeorglets tangenter. Det er såmænd årets fynske jazzmusiker anno 2018, der altid forsøger at peppe Bach eller Buxtehude op med nuancer fra jazzen. 57-årige Henrik Sørensen kan ganske enkelt ikke lade være.

- Jazzen er med mig overalt. Uanset, om jeg spiller med et bigband eller til en børnekoncert, siger Henrik Sørensen.

Han betragter ikke nødvendigvis jazz som en genre, men mere en måde at spille og tænke på.

- Det handler grundlæggende om at lave musik i nuet. Men improvisationer handler ikke kun om at lave en blæret solo. Det er en fundamental måde at arbejde på, og selv om der er forskel på graden, improviserer jeg altid. Selv med salmerne i kirken, siger Henrik Sørensen.

Han oplever indimellem, at nogle rynker på panden og tænker: "Uha, det må man vist ikke", når han formaster sig til at ommøblere Bachs kompositioner.

- Sådan tænkte jeg også engang. At man ikke måtte pille ved værkerne, fordi sådan har det altid været. Men forskning i musikhistorie har vist, at man selv i Beethovens og Mozarts tid tænkte musik, som vi gør i dag. De improviserede, overtrådte regler og kørte ud af en tangent. De jammede slet og ret, siger Henrik Sørensen.

Årets fynske jazznavn
Foreningen af Fynske Jazzmusikere, FFJ, uddelte prisen "Årets fynske jazznavn" til julekoncert med Tiptoe Bigband søndag på Dexter. Årets vinder, pianisten Henrik Sørensen, kvitterede for prisen ved at spille et af sine egne numre samme med bigbandet. "Årets fynske jazztalent" blev guitaristen Casper Tovgaard Christensen.

Henrik Sørensen er uddannet på Det Fynske Musikkonservatorium og Det Kgl. Danske Musikkonservatorium 1981-87 med fagene klaver, orgel og direktion.

Har i en årrække haft egen trio og kvartet. Var pianist i Tivoli Big Band fra 1991-1995 og igen fra 2002-2016.

Undervist i klaver og sammenspil ved Sankt Annæ Gymnasiums MGK, Nykøbing Falster Musikskoles MGK og Kolding MGK.

Fra 1996 til 2002 var han pianist og kunstnerisk leder for Vejle Amts rytmiske ensemble "Ensemble New".

I 2016 dannede Henrik Sørensen, Anders Senderovitz og Casper Tovgaard Christensen New Organ Trio, som indspillede et livealbum på Tobaksgaarden over fire aftener.
Henrik Sørensen og hans kone Rikke har boet i huset siden 1996. Sønnen på 17 år bor der stadig, mens datteren på 22 er flyttet hjemmefra. Foto: Simon Staun
Henrik Sørensen og hans kone Rikke har boet i huset siden 1996. Sønnen på 17 år bor der stadig, mens datteren på 22 er flyttet hjemmefra. Foto: Simon Staun

Ringen er sluttet

Det var i gymnasietiden i Maribo på fødeøen Lolland, at Henrik Sørensen faldt pladask for jazzen. Ikke mindst hans musiklærer Torben Hendriksen pustede til flammerne.

- Igennem livet møder man mange mennesker, der betyder ufatteligt meget. Torben fik mig sporet ind på jazzen. Han fik mig til at lytte til Miles Davis, Chick Corea og Weather Report. Vi opførte blandt andet Duke Ellingtons "Second Sacred Concert" i domkirken. Torben var kraftigt medvirkende til, at jeg besluttede mig for at uddanne mig til musiker. Det blev godt nok med udgangspunkt i den klassiske musik, men det skyldes, at den rytmiske linje ikke eksisterede dengang, siger Henrik Sørensen.

Han flyttede til Fyn i 1981 og begyndte på konservatoriet i Odense, hvor det legendariske jazzværtshus Sophus Ferdinand var en regulær magnet.

- Det er vanvittigt at tænke tilbage på, hvilke navne jeg har oplevet der. Alle de store danske jazznavne samt et væld af amerikanske stjerner. Jeg har selv optrådt der flere gange og husker tydeligt, hvordan jeg skulle plage Poul "Pølse" Jørgensen om at få lov at spille. At det var ham, der indstiftede den pris, jeg nu modtager, er virkelig sjovt at tænke på, siger Henrik Sørensen.

Henrik Sørensen og hans kone Rikke har boet i huset siden 1996. Sønnen på 17 år bor der stadig, mens datteren på 22 er flyttet hjemmefra. Foto: Simon Staun
Henrik Sørensen og hans kone Rikke har boet i huset siden 1996. Sønnen på 17 år bor der stadig, mens datteren på 22 er flyttet hjemmefra. Foto: Simon Staun

Bemærket på Fyn

Han understreger flere gange sin taknemmelighed for at blive udvalgt som "Årets fynske jazzmusiker", som Foreningen af Fynske Jazzmusikere har uddelt siden 1983. Dét år han flyttede fra Fyn.

- Det er en hæder, der varmer, fordi den understreger, at jeg er blevet bemærket, selv om jeg i en årrække primært har arbejdet uden for Fyn, siger Henrik Sørensen, inden han vender tilbage til at snakke om Sophus Ferdinand.

- Det var dybt traumatisk, at spillestedet blev jævnet med jorden. Selv om jeg var flyttet til København, gjorde det virkelig ondt. Heldigvis er Dexter blevet et rigtig fint sted, selv om det aldrig blev helt det samme, siger Henrik Sørensen.

Efter 13 år i København flyttede han sammen med sin kone Rikke tilbage til Fyn i 1996.

- Jeg havde fået job i Vejle som leder af det rytmiske ensemble "Ensemble New". Men det passede os bedre at bo midt i landet. Da vi så dette hus, var vi solgt på stedet. Vi kunne aldrig finde på at flytte tilbage til København. Vi ville heller ikke have råd til mere end en toværelses lejlighed yderst på Amager. Hvorfor så bytte med 200m2 midt i den skønneste natur, siger Henrik Sørensen.

Henrik Sørensen og hans kone Rikke har boet i huset siden 1996. Sønnen på 17 år bor der stadig, mens datteren på 22 er flyttet hjemmefra. Foto: Simon Staun
Henrik Sørensen og hans kone Rikke har boet i huset siden 1996. Sønnen på 17 år bor der stadig, mens datteren på 22 er flyttet hjemmefra. Foto: Simon Staun

Studierabat i to år

Årets fynske jazzmusiker kan faktisk få rabat, hvis han tager lokalbussen fra Vedtofte eller Nårup til den nærliggende metropol, Glamsbjerg. Han er nemlig studerende.

- Jeg har længe haft lyst til at studere, derfor søgte jeg ind på solistklassen på konservatoriet. Jeg har aldrig fået taget den overbygning, fordi jeg ikke ønskede ikke at starte forfra på en ny rytmisk uddannelse og spilde mindst fire studieår, da jeg gik på konservatoriet for over 30 år siden, siger Henrik Sørensen.

For at komme ind på uddannelsen, skulle han spille en koncertprøve på 45 minutter.

- Det var sgu lidt sjovt at skulle godkendes af saxofonisterne Hans Mydtskov og Frederik Lundin, som jeg kender fra alle mulige sammenhænge. Jeg er dog ret sikker på, at de forsøgte at forholde sig objektivt, siger Henrik Sørensen.

Debutkoncert som 59-årig

Han ser især frem til at få feedback fra de kompetente undervisere og gæster på konservatoriet.

- I mange år har jeg kun fået kritiske tilbagemeldinger gennem anmeldelser af mine udgivelser og koncerter. Man lærer enormt meget af konstruktiv kritik, så jeg ser frem til at få gode råd af den faste underviser Erik Ørum von Spreckelsen, siger Henrik Sørensen.

Underviseren og han er jævnaldrende, men har aldrig spillet sammen.

- Erik er skideskrap til mange ting, som jeg ikke er så dygtig til, så han kommer helt sikkert til at lære mig en del. Jeg kan allerede mærke, at jeg øver mere, end jeg har gjort i årevis. Det er herligt at kunne nørde med og udforske musik uden at bekymre sig om, hvorvidt det sælger billetter eller plader, siger Henrik Sørensen.

Uddannelsen tager to år, og når man er optaget, er forventningen, at man følger den fastlagte undervisning og afslutter forløbet med en offentlig koncert.

- Det paradoksale er, at man kalder afslutningskoncerten for "debutkoncerten". Til den tid er jeg 59 år og har givet tusindvis af koncerter, så det er lidt en spøjs titel. Min tanke er at lave en koncert, hvor jeg både spiller på klaver, hammondorgel og kirkeorgel. Netop for at vise, at man sagtens kan tage jazzen med ind i kirkemusikken, siger Henrik Sørensen.

Hektiske dage i Tivoli

På spisebordet foran os ligger en bunke med 15 af Henrik Sørensens udgivelser. Spændvidden er imponerende. Her er musik med jazztrioer, børnekor, digtere og domkirkeorgler.

- Jeg tror især, det er udspillet "New Organ Trio", som er optaget live på Tobaksgaarden i Assens, der har fået nogen til at bemærke mig i sammenhæng med "Årets fynske jazzmusiker". I mange år har jeg pendlet til Vejle eller Kolding i vest og København i øst, så nu er det nok gået op for nogen, at jeg faktisk bor på Fyn, siger Henrik Sørensen og ler.

I en årrække pendlede han dagligt mellem huset tre kilometer fra Vedtofte og til Tivoli i København, hvor han var en del af Tivolis Big Band. I højsæsonen krævede det seks dage og aftener i forlystelsesparken. Om ugen.

- Det var herligt at være en del af bigbandet, men køreturen blev for meget i længden. Det tager mindst to timer frem og det samme tilbage, så jeg kan garantere for, at jeg var færdig, når jeg kom hjem langt ud på natten. Til gengæld var det fantastisk at træde ud under stjernerne og blive overmandet af ro efter en hel dag i hektiske Tivoli, hvor der er støj og mennesker overalt, siger Henrik Sørensen.

Jazzen med overalt

Roen og udsigten over mark og skov er vital, når han øver på sit flygel eller på B3-hammondorglet i de tilstødende lokaler. Han spørger, om han skal spille lidt på orglet, som har en højttaler på størrelse med et garderobeskab. Ja tak.

Henrik Sørensen sætter sig til rette og beklager, at han har sorte uldsokker på, som kan glide på baspedalerne. Når man har hammondorglet som sit ubetingede yndlingsinstrument og er flasket op med Jimmy McGriff og Jimmy Smith, er det svært ikke at blive grebet.

- Hvis jeg skal nævne min store hammondhelt, er det faktisk ingen af de to Jimmy'er. Jeg har altid haft en svaghed for Larry Goldings, som faktisk er jævnaldrende med mig. Ham ville jeg til enhver tid rejse langt efter at høre, siger Henrik Sørensen.

Amerikanske Larry Goldings er kridhvid, men har altid været omdrejningspunkt for rytmegrupper i sorte funk- og soulorkestre.

- Han kommer fra samme pianist-udgangspunkt som mig, men bevæger sig hjemmevant i alverdens genrer. Vi har også det til fælles, at vi har jazzen med overalt, siger Henrik Sørensen.

Årets fynske jazzmusiker: - Jazzen følger mig overalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce