20 år efter monopolet

Monopolet er brudt: Samuel Rachlin byder velkommen på skærmen 1. oktober 1988.
Foto: TV 2

20 år efter monopolet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TV 2 fornyede og reddede public service-tv. Men kanalen står over for sin største udfordring de kommende år

Det er 20 år siden, at Samuel Rachlin bag et gigantisk brillestel kunne byde seerne velkommen til en længe ventet nyhedsudsendelse. TV 2 slog øjnene op for første gang den 1. oktober 1988, og fra starten var kanalens nye energi en trussel mod den slumrende gigant Danmarks Radio.

- TV 2 var lidt mere fremme i skoene. De var i bedre kontakt med publikum og gjorde ting, som DR ikke turde. Der blev flyttet en masse kreative kræfter fra DR, hvor de ikke kunne få lov til det, de gerne ville, siger Hanne Bruun, der er medieforsker ved Aarhus Universitet.

Tvunget af satellitterne

Et eksempel på den nye kanals fremdrift var succesprogrammet "Eleva2ren". I form og indhold lignede det et DR-programmet, "Lørdagskanalen", som var blevet taget af skærmen på grund af intern strid, og TV 2 vitaliserede konceptet, der i de kommende år støvsugede sendefladen for seere hver fredag. Den mere folkelige tilgang til seerne betød, at det på få år lykkedes TV 2 at overhale Danmarks Radio og blive den mest sete tv-station, hvilket også er tilfældet i dag.

Monopolbruddet i 1988 var en tvungen beslutning. Satellitnettet marcherede frem, og det betød, at danskerne snart kunne have adgang til et hav af kommercielle kanaler. For at undgå at seerne skulle forsvinde ned i det hul, vedtog Folketinget at oprette TV 2, og man pålagde samtidig kanalen en række public service-forpligtelser. Til gengæld fik kanalen eneret på at sælge landsdækkende tv-reklamer til de mange danske annoncører, der stod i kø for at komme til. Den operation er ifølge medieforskeren Henrik Søndergaard lykkedes:

- I en verden, hvor TV 2 ikke havde været der, ville DR nok have mødt en helt anden konkurrence, og danskernes tv-forbrug ville formentlig have ligget på kommercielle kanaler. Den unikke situation, at DR1 og TV 2 i dag står for 60-70 procent af alt det fjernsyn, vi ser, er kun sket i kraft af TV 2's monopolbrud, siger Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet.

Usikker fremtid

Tiden, hvor kanalen er gået fra at være et opmærksomhedskrævende barn til at være dominerende teenager, kan dog være slut lige om lidt. Når det analoge sendenet bliver afløst af et digitalt i 2009, vil en række af de reklamefinansierede konkurrenter med et slag være lige så landsdækkende.

- Krumtappen i TV 2's økonomi har været deres eneret på landsdækkende reklamer. Når det forsvinder, bliver hele TV 2's eksistensgrundlag alvorligt anfægtet. Så vil konkurrenterne fra TV3, Kanal 5 og de andre kanaler også være landsdækkende, og TV 2 vil ikke længere have den indbyggede økonomiske fordel, siger Henrik Søndergaard.

20 år efter monopolet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce