Werner Kalk er som pensionist blevet afhængig - af at bygge modelskibe

Werner Kalk er med god grund stolt af sine modelskibe, det havde taget 1000-vis af timer at bygge. Udgangspunktet er et byggesæt, og her skal man ikke lade sig nøje med hvad som helst. De italienske og spanske er de bedste, afslører han. Foto: Helle Nordström

Werner Kalk er som pensionist blevet afhængig - af at bygge modelskibe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At bygge et modelskib kræver tålmodig, en sikker hånd og et godt syn. 75-årige Werner Kalk i Munkebo har det hele, og han bygger historiske skibe med en præcision og en detaljerigdom, der kan tage pusten fra de fleste.

Munkebo: 946 timer. Så lang tid tog det 75-årige Werner Kalk fra Munkebo at bygge en model af det smukke, men ikke særligt sødygtige svenske skib Vasa.

Men så er den også ualmindeligt omhyggeligt lavet og kælet for i mindste detalje. Den er, som Werner Kalk selv beskriver det, i museumskvalitet. Og han ved, hvad han snakker om, for han har kigget modelskibe på museer rundt om i det meste af Europa.

På Fjordens Dag søndag udstillede han sine smukke modelskibe ved Boels Bro, og de blev helt fortjent meget beundrede.

At bygge et modelskib kræver tålmodighed - masser af tålmodighed, en sikker hånd og et skarpt syn. Det er ikke alle og enhver beskåret at kunne trække "tovværk" igennem tre huller på en plade, der blot er nogle få millimeter stor i omkreds.

Fra Berlin til Munkebo via Odense
Accenten afslører, at Werner Kalk ikke er født og opvokset i Danmark.Han blev født i Vestberlin i 1943, og da han tidligt blev forældreløs, var der ikke noget, der bandt ham Tyskland, så han ville gerne ud i verden. Han havde som barn været på ferie i Danmark, og han var faldet for de lange horisonter og kysterne (i kontrast til Berlins baggårde).

Som udlært værktøjsmager fik han i 1969 job som servicetekniker for plastsprøjtestøbemaskiner med bopæl i Odense og hele Skandinavien som arbejdsplads.

I 1979 startede han sit eget firma Werma med salg og service af plastsprøjtemaskinerne, som han importerede fra Tyskland, Holland og England. Toppen af livsværket var, da han senere sammen med tre kompagnoner overtog en polsk fabrik og fik produceret sine egne maskiner.

I 2002 solgte han sit firma og gik på pension.
Der skal en sikker hånd og et godt blik til at trække
Der skal en sikker hånd og et godt blik til at trække "tovværket". Master og sejlføring tager da også det halve af den tid, det tager at bygge et skib. Foto: Helle Nordström

Kan ikke holde op

Man kunne måske få den tanke, at så er det en hobby for yngre mennesker, men Werner Kalk startede først, da han var 60, og han bygger fortsat, selvom hans hustru forsøger at sætte bremse på, fordi hun synes, der er ved at være skibe nok i huset.

- Men jeg kan slet ikke holde op igen. Jeg har prøvet, men så begyndte jeg at kede mig. Nu ved jeg, at jeg bliver ved med at bygge skibe til jeg dør, griner han.

Den meget aktive pensionist har ellers nok af andre ting at fylde sit liv med; han svømmer, han spiller golf sammen med fruen og han passer hus og sommerhus med nogenlunde samme perfektionisme som han bygger modelskibe.

I sit arbejdsliv har Werner Kalk rejst meget, så der var ikke tid til en tidskrævende hobby.

- Men jeg har altid interesseret mig meget for historie, og for de skibe, der har spillet en rolle i historien, og jeg har på mine rejser besøgt masser af museer for at se på skibe, fortæller han.

Så foruden Fregatten Jylland, der var hans første skib, har han også blandt andet bygget pragtværket: det spanske krigsskib Santisima Trinidad.

- Jeg har ikke tid på, hvor lang tid, det tog at bygge det, men jeg regner med omkring 1400, og regner du det om, så svarer det cirka til et arbejdsår.

Werner Kalk havde fået plads bag scenen, men publikum havde ingen problemer med at finde ham og hans imponerende modelskibe. Foto: Helle Nordström
Werner Kalk havde fået plads bag scenen, men publikum havde ingen problemer med at finde ham og hans imponerende modelskibe. Foto: Helle Nordström

Bounty og Bluenose

Næste projekt, Werner Kalk er gået i gang med, er mytteriskibet Bounty. Samtidig er han også gået i gang med en model af det canadiske fiskeskib Bluenose (navngivet fordi folkene ombord altid frøs bitterligt). Og der skal nok blive en plads til dem, griner han - om ikke andet så i et udhus. For hans skibe er ikke til salg.

- Skibene går i arv til min søn, så kan han gøre, hvad han vil med dem, fastslår den stolte skibsbygger.

- Hvis jeg da ikke finder på at forære dem til et museum, eller et andet sted, hvor man kan bruge dem i udstilling, så der er mange mennesker, der kan få glæde af dem. Jeg kender på Fyn ikke andre, der bygger skibe i en tilsvarende kvalitet, bortset fra ham på museet i Marstal.

Werner Kalk er som pensionist blevet afhængig - af at bygge modelskibe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce