Virksomhed flytter ind på Marslev Station: - Vi vil gerne, at det står, som det gjorde i tidernes morgen

Fra venstre Ronny Andersen, Kristian Garrett, Anders Bo Jørgensen og Brian Hansen, der er holdet bag virksomhederne. Foto: Sugi Thiru

Virksomhed flytter ind på Marslev Station: - Vi vil gerne, at det står, som det gjorde i tidernes morgen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 1977 standsede det sidste passagertog ved Marslev Station, og siden har bygningen været i forfald. Nu er den blevet overtaget af en virksomhed, der har store planer for bygningen. Først og fremmest har de planer om at bevare den.

Marslev: Hvis man lukker øjnene i og lytter til toget, der suser forbi, kan man sagtens forestille sig, hvor flot og levende Marslev Station var, da den blev bygget i begyndelsen af 1900-tallet. Åbner man øjnene, venter et lidt andet syn.

En forfalden bygning med knuste ruder. Tilgroet i ukrudt og skidt. Indenfor døren står et bjerg af gamle togsæder, gulvet er dækket af dyre-ekskrementer og spindelvævet lever sit helt eget liv. Desuden er der en overhængende fare for at styrte gennem gulvet.

Heldigvis er der endelig nogen, der har fået øjnene op for bygningens potentiale. Virksomhederne Malerfirmaet Andersen/Garrett Aps og Din-Gulvsliber ApS, der indtil nu har haft til huse i Odense, har købt bygningen af DSB. Og de har ikke i sinde at lade bygningen forfalde.

Deres plan er, at bygningen skal istandsættes og bruges som nye lokaler for virksomhederne. Men de vil ikke ændre hverken bygningens indretning eller udtryk.

- Vi vil bibeholde det, som det var dengang - så vidt muligt, siger Ronny Andersen, der netop er blevet anpart i malerfirmaet.

Indehaver af firmaet Kristian Garrett tilføjer:

- Vi vil gerne, at det står, som det gjorde i tidernes morgen.

Virksomhederne har lejet bygningen i halvandet år af DSB med forkøbsret.

Marslev Station
  • Marslev Station, som den ser ud i dag, blev bygget i 1910.
  • Stationen er tegnet af Heinrich Wenck, der fra 1891 til 1921 var overarkitekt ved Statsbanerne.
  • På daværende tidspunkt ekspanderede jernbanen voldsomt i hele landet.
  • Det sidste passagertog standsede officielt på Marslev Station den 21. maj 1977, men enkelte tog gjorde nu og da holdt frem til 1979.
  • Siden da har blandt andet hjemmeværnet holdt til i stationsbygningen.
- Jeg tror bygningen har været overset, fordi den ikke ligger inde midt i en by, siger Lykke Melisa Hansen, der er kontorassistent i virksomheden. Hun er også en stor del af motoren bag projektet.  Foto: Sugi Thiru
- Jeg tror bygningen har været overset, fordi den ikke ligger inde midt i en by, siger Lykke Melisa Hansen, der er kontorassistent i virksomheden. Hun er også en stor del af motoren bag projektet. Foto: Sugi Thiru

En spontan ide

Stationsbygningen har stået delvist tom, siden det sidste passagertog stoppede ved stationen i 1977. Men for omkring to år siden kørte Kristian Garrett og Anders Jørgensen, der er indehaver af Din-Gulvsliber ApS, tilfældigvis en tur i området og fik øje stationen. Og så tog en idé form.

Egentlig var de slet ikke på udkig efter nye lokaler, da de faldt pladask for bygningen. Der skulle da også gå to år, før de endelig stod med nøglerne i hånden. Men nu kribler det også for at komme i gang med renoveringen, som de satser på, tager et halvt års tid.

- Plus det løse, griner kontorassistent Lykke Melisa Hansen.

Bygningen skal rumme blandt andet kontorer, mødelokaler, frokoststue og lagerbygning.

Kristian Garrett stiftede malerfirmaet tilbage i 2004, og Ronny Andersen blev medejer i august 2018. Anders Bo Jørgensen stiftede Din-Gulvsliber i 2006 og får også snart en ny medejer, nemlig Brian Hansen. De to virksomheder har altid arbejdet sammen om opgaver og har også boet under samme tag i flere år inde i Odense. Og nu får de altså både en ny opgave at samarbejde om og et nyt tag at bo under.

Det store rum på 1. sal skal være mødelokale med langbord, hvor der er plads til alle virksomhedens medarbejdere. Foto: Sugi Thiru
Det store rum på 1. sal skal være mødelokale med langbord, hvor der er plads til alle virksomhedens medarbejdere. Foto: Sugi Thiru

Plads til at vokse

Der er en forventningsfuld stemning hos det forholdsvist unge hold, når der bliver talt om det nye projekt. Virksomhederne skal selv stå for størstedelen af renoveringen, det er kun ganske få af arbejdsopgaverne, de ikke kan klare selv.Opgaven, der ligger foran dem, er meget stor, men de er heldigvis vant til den slags projekter. Og netop fordi de kan lave en stor del af arbejdet selv, satser de på at kunne klare renoveringen for 1,5 mio. kroner.

Det er meget væsentligt for de nye ejere at udtrykket i bygningen ikke bliver ændret.

- Det tager lidt længere tid at sætte det i stand, når man skal bevare det - i stedet for at rive det hele ned og bygge noget nyt, fortæller Lykke Melisa Hansen.

De vil gerne bevare de originale døre, lofter, gulve, vinduer og så videre. I indretningen vil de fokusere på bygningens historie, blandt andet ved at bevare skriften på væggen, hvor der står billetkontor. De har også allerede indkøbt et gammeldags stationsur, og de håber, at væggene kan blive prydet af gamle arkivbilleder af stationen.

Odense-virksomheden glæder sig til den nye lokation i Kerteminde Kommune, der giver mere plads til at udvikle og udvide virksomhederne, der lige nu tilsammen har omkring 30 ansatte.

- Her er god plads til at vokse, siger Lykke Melisa Hansen.

Toget suser larmende forbi uden for vinduerne og er væk igen efter få sekunder.

- Det er charmen ved det, griner de.

Pakhuset med det flotte bjælkeloft, der ligger ved siden af stationsbygningen, skal være virksomhedens lager.  Foto: Sugi Thiru
Pakhuset med det flotte bjælkeloft, der ligger ved siden af stationsbygningen, skal være virksomhedens lager. Foto: Sugi Thiru
Mange af bygningens ruder er blevet smadret af nysgerrige indtrængende. Derfor er der sat plader op foran flere af vinduerne for at forhindre uvedkommende i at komme ind. Foto: Sugi Thiru
Mange af bygningens ruder er blevet smadret af nysgerrige indtrængende. Derfor er der sat plader op foran flere af vinduerne for at forhindre uvedkommende i at komme ind. Foto: Sugi Thiru
De originale vinduer skal slibes og males, og så bliver der isat indvendige ruder, der skal isolere, også for lyden ude mod jernbanen. Foto: Sugi Thiru
De originale vinduer skal slibes og males, og så bliver der isat indvendige ruder, der skal isolere, også for lyden ude mod jernbanen. Foto: Sugi Thiru
Gårdhaven mellem stationen og pakhuset skal overdækkes, så den kan bruges som gennemgang. Foto: Sugi Thiru
Gårdhaven mellem stationen og pakhuset skal overdækkes, så den kan bruges som gennemgang. Foto: Sugi Thiru
Virksomhederne vil hurtigst muligt i gang med at reparere på bygningen inden den forfalder yderligere.  Foto: Sugi Thiru
Virksomhederne vil hurtigst muligt i gang med at reparere på bygningen inden den forfalder yderligere. Foto: Sugi Thiru
Lige nu har en gruppe af jernbaneentusiaster en del effekter opbevaret i stationsbygninge, blandt andet gamle togsæder. Foto: Sugi Thiru
Lige nu har en gruppe af jernbaneentusiaster en del effekter opbevaret i stationsbygninge, blandt andet gamle togsæder. Foto: Sugi Thiru
Trappen er et af de steder, hvor der ikke er fare for at falde igennem. Den skal blot slibes og have en klat maling. Foto: Sugi Thiru
Trappen er et af de steder, hvor der ikke er fare for at falde igennem. Den skal blot slibes og have en klat maling. Foto: Sugi Thiru

        Bygningen ligger tæt op ad jernbaneskinnerne, derfor er der flere regler, der skal overholdes af hensyn til sikkerheden. Foto: Sugi Thiru
Bygningen ligger tæt op ad jernbaneskinnerne, derfor er der flere regler, der skal overholdes af hensyn til sikkerheden. Foto: Sugi Thiru

Virksomhed flytter ind på Marslev Station: - Vi vil gerne, at det står, som det gjorde i tidernes morgen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce